Mikro, mala in srednje velika podjetja so hrbtenica evropskega gospodarstva. Ker so nosilci razvoja in rasti, bi si zaslužila ugodne pogoje, da bi lahko še bolj cvetela in uspevala. A žal se pri svojem poslovanju srečujejo s prenekatero težavo. Ena največjih je vse več neplačanih računov za opravljeno delo.
Strokovnjak za izterjavo dolgov, pravnik Matjaž Rauter, ugotavlja, da odprte terjatve "vodijo v kapitalsko podhranjenost mikro podjetij, ki jim tako primanjkuje finančnih zalog za premostitev nastalih likvidnostnih težav". Podjetjem torej zmanjka sredstev, ki bi jih vložila v raziskave in razvoj. Hkrati ta težava zavira še širitev poslovanja.
Ustanovitelj Agencije Pro-contra Matjaž Rauter pravi, da je vzrokov neplačevanja več:
Po besedah sogovornika so težava predvsem predolgo odlašanje z začetkom izterjave dolga in visoki stroški, ki jih mora podjetje plačati vnaprej. Kadar se podjetje znajde v težavah in postane upnik, dolžnik pa na opomine ne odgovarja, lahko izbira med različnimi možnostmi. Strokovnjak za to področje pravi, da se podjetje lahko odloči za:
V zadnjem primeru postane specializirano podjetje oziroma oseba nov upnik dolžnika, ki izpelje celovito izterjavo dolgov, prevzame vse stroške, zaradi svoje podkovanosti pa se na posamezne dogodke odziva pravočasno in strokovno.
Matjaž Rauter razlaga, da "časi težke gospodarske nelikvidnosti za izvedbo uspešnih izterjav dolgov zahtevajo več specializiranega strokovnega znanja, hitrost izvedbe postopkov in prilagodljivost izterjave posameznemu dolgu". V krizi je treba biti še iznajdljiv in delovati brez čustev ter z usmeritvijo na končni cilj - poplačilo dolgov. Po mnenju strokovnjaka Rauterja je pomembno, "da se približamo tudi dolžniku ter mu s strokovnim znanjem in ustreznimi postopki pomagamo pri iskanju rešitve za poplačilo njegovega dolga".
Pravijo, da je preprečevati bolje kot zdraviti. Zato se lahko že pred sklenjenim poslom zavarujemo pred neplačnikom. Strokovnjak področja Rauter pravi, da lahko potencialnega neplačnika hitro odkrijemo, še preden začnemo z njim poslovati:
S kombinacijo finančne analize stranke in ob uporabi ustreznega sredstva zavarovanja poplačila terjatev se lahko skoraj v celoti izognemo potrebi po poznejših izvršilnih postopkih. Če so ti kljub vsemu potrebni, lahko precej lažje, hitreje in učinkoviteje dosežemo poplačilo dolga.
Z nami so svojo izkušnjo delila slovenska podjetja, ki so se znašla v koži upnika.
Kako je s plačilno (ne)disciplino v tujini? Med najzanesljivejše plačnike se uvrščajo nordijske države, plačilne zamude pa naraščajo od severa proti jugu Evrope. Po navedbah Janje Faganel iz podjetja Infinia "v grobem velja, da je finančna disciplina bistveno boljša na razvitih trgih". Zanimiv je primer Kanade, kjer po besedah sogovornice sistem izterjave deluje bistveno bolje in hitreje kot trenutno v Sloveniji. "Ugotavljamo, da dajejo večji poudarek preverjanju partnerjev in - kar je zelo zanimivo - sistem precej bolj temelji na priporočilih. Sistem torej sam izloči podjetja, ki ravnajo neposlovno, direktor/lastnik propadlega podjetja pa ne more tako preprosto zagnati novega podjetja," je še povedala sogovornica. Izpostavila je tudi, da kanadska podjetja bistveno manj najemajo zunanje strokovnjake, podjetja pa imajo ob neplačilu možnost vpisa hipoteke.
Kako vesten plačnik je izvajalec storitev, s katerim želi podjetje sodelovati, je mogoče preveriti tudi v spletu oziroma javno dostopnih evidencah, kot so Ajpes, Banka Slovenije in druge.
marec, 2014