NLB Skupina želi, da jo stranke prepoznajo kot zaupanja vredno, iskreno, korektno, diskretno in transparentno finančno ustanovo, ki jim pomaga pri zagotavljanju finančne varnosti in pri ravnanju s tveganji. Tudi stranke in ostali deležniki morajo vedeti, kako pomembna sta za banko etičnost poslovanja in odgovorno ravnanje.
Velik poudarek pri skrbi za zaposlene predstavlja zagotavljanje pozitivne klime med zaposlenimi, etičnosti poslovanja, enakosti vseh zaposlenih, preprečevanje kakršnekoli sovražnosti in nasilja nad zaposlenimi ter spodbujanje svobode govora. Z zagotavljanjem zadovoljstva zaposlenih pri delu se dviga tudi njihova delovna učinkovitost in osebno zadovoljstvo.
NLB Skupina želi, da jo stranke prepoznajo kot zaupanja vredno, iskreno, korektno, diskretno in transparentno finančno ustanovo, ki jim pomaga pri zagotavljanju finančne varnosti in pri ravnanju s tveganji.
Skladnost, odgovornost in integriteta poslovanja NLB Skupine
Prepoved kakršnekoli oblike mobinga, kakor tudi praktični primeri in usmeritve zaposlenim v banki, so vključeni v Kodeks ravnanja v NLB Skupini, ki je temeljni akt, s katerim so v NLB d.d. in NLB Skupini opredeljena želena in prepovedana ravnanja. Vzpostavljen je tudi Skupni odbor za preprečevanje trpinčenja in nadlegovanja, ki ga sestavljajo predstavniki banke in Sveta delavcev ter reprezentativnih sindikatov. V letu 2019 so bili imenovani štirje novi pooblaščenci za preprečevanje trpinčenja in nadlegovanja delavcev, na katere se zaposleni lahko obrnemo v primeru suma na trpinčenje in/ali nadlegovanje na delovnem mestu.
Z namenom zagotavljanja dostojanstva zaposlenih in delovnega okolja, v katerem noben delavec ne bo izpostavljen trpinčenju in spolnemu ali drugemu nadlegovanju s strani kogarkoli, ima NLB Skupina vzpostavljen sistem za preprečevanje vseh oblik mobinga. Posebna komisijo za prenovo antimobing mehanizmov v NLB d.d., ki so jo sestavljali predstavniki banke ter Sveta delavcev NLB in Sindikata NLB, je v letu 2019 prenovila Politiko preprečevanja trpinčenja in nadlegovanja delavcev v Novi Ljubljanski banki d.d., Pravilnik o preprečevanju trpinčenja in nadlegovanja na delovnem mestu NLB d.d., ter Navodila za poslovni proces Preprečevanje trpinčenja in nadlegovanja na delovnem mestu. S temi akti in vzpostavljenimi postopki banka primeroma opredeljuje tudi prepovedana ravnanja in določa postopek njihove obravnave ter sankcioniranje prepovedanih ravnanj.
Tudi na ravni NLB Skupine se spoštujejo enake možnosti, pravičnost in spodbujanje kulture, usmerjene v uspešnost poslovanja. Kadrovske politike in prakse temeljijo na kulturi, ki spodbuja enake možnosti za uspešnost zaposlenih. Diskriminacija je prepovedana v praksi upravljanja s kadrovskimi viri. Razmerje med zaposlenimi in upravljanjem temelji na zaupanju, podpori in stalnih povratnih informacijah. V primeru nesoglasja je opredeljen postopek reševanja konfliktov.
Zaposleni se pridružijo Svetu delavcev in Sindikatu, s katerima NLB d.d. redno sodeluje v okviru formalnih sestankov in posvetovanj. Organizacijska klima, zaposlitveno angažiranje in organizacijska kultura imajo velik pomen, zato se izvajajo njihove redne meritve in pripravlja akcijski načrt za izboljšave. V večini primerov so kadrovske prakse banke nad zakonskim minimumom, saj je cilj Skupine zagotoviti, da so zaposleni visoko motivirani in vključeni v njeno poslovanje.
V Kodeksu ravnanja NLB Skupine družba predpisuje svoje temeljne vrednote in načela ravnanja, s čimer so na ravni celotne Skupine vzpostavljena enotna pravila ravnanja pri vsakodnevnem poslovanju banke. S tem družba izraža pričakovanja, da tako vsi zaposleni kot tudi zunanji poslovni partnerji NLB d.d. in članic NLB Skupine spoštujejo človekove pravice, pravice zaposlenih in splošne standarde ravnanja, ki so opredeljeni v tem dokumentu.
Kodeks ravnanja v NLB Skupini je bil celovito prenovljen že v letu 2017. Z rednimi aktivnostmi (identifikacija tveganj, izvajanje preiskav sumov škodljivih ravnanj in podobno) se izvaja reden pregled ustreznosti uresničevanja, ki je glede na velikost NLB Skupine, na visoki ravni. Uresničevanje Kodeksa ravnanja (prej Etičnega kodeksa in kodeksa korporativne skladnosti) NLB Skupina preverja s preventivnimi pregledi skladnosti področij oz. procesov, v katera so kot tipična tveganja skladnosti in integritete vključena tudi tveganja ravnanja (neetično ravnanje, tveganja notranjih in zunanjih prevar, tveganja nasprotij interesov, tveganja korupcije, tveganja kršitev na področju varovanja informacij in varstva osebnih podatkov …).
NLB Skupina standarde ravnanja uresničuje z vzpostavljenimi notranjimi politikami in postopki, katerih namen je preprečevati njihove kršitve, z izvajanjem rednih izobraževanj zaposlenih in izobraževanj ciljnih skupin s področja standardov etičnega ravnanja ter z izvajanjem rednih ocenjevanj tveganj zunanjih izvajalcev in dobaviteljev. Vzpostavljeni so posebni postopki in kanali za (anonimno) prijavo sumov škodljivih ravnanj (vključno z interno dostopno (NLB Net) in javno dostopno aplikacijo Whistler na: whistler.nlb.si) ter postopki in mehanizmi za obravnavo sumov škodljivih ravnanj in sprejemanje korektivnih ukrepov. V celotni NLB Skupini so implementirani tudi ukrepi za zaščito prijaviteljev (notranjih in zunanjih).
Dodatno se v NLB d.d. in v strateških članicah NLB Skupine letno izvaja interna raziskava na področjih etike in skladnosti poslovanja. Z njo se preverja percepcija zaposlenih v zvezi z etičnim ravnanjem in skladnostjo poslovanja, tudi v povezavi s stanjem percepcije preprečevanja škodljivih ravnanj. Na podlagi analize, s katero se seznani uprava banke, so pripravljeni tudi ukrepi za izboljšanje stanja kot na primer izvedba ciljnih pregledov področij poslovanja, posebna izobraževanja in podobno. V letu 2018 je bilo na podlagi izvedene raziskave o etiki in skladnosti ugotovljeno, da se kultura etike in skladnosti krepi, zato bo NLB Skupina nadaljevala z izvajanjem aktivnosti za krepitev ozaveščenosti na tem področju.
Uresničevanje Kodeksa ravnanja v NLB Skupini je v NLB d.d. tudi del redne samoocene na področju korporativne integritete. Njen sestavni del je ocena etične kulture, učinkovitosti sistema preprečevanja škodljivih ravnanj oz. prijave sumov kršitev, komuniciranja vodstva, zavezanosti vodstva banke korporativni integriteti itd. Kodeks ravnanja zaposlenih v NLB Skupini postavlja standarde in pravila ravnanja, ki veljajo za vse zaposlene ne glede na delovno mesto ali lokacijo dela, pa tudi za pogodbenike, ki nastopajo v imenu NLB Skupine. Kodeks opredeljuje vrednote in osnovna pravila etičnega poslovnega ravnanja, ki jih NLB Skupina spoštuje, spodbuja in pričakuje. Njene vrednote in prepričanja podpirajo dolgoročni cilj neprestanega izboljševanja kulture vsakodnevnega poslovanja v državah, v katerih je prisotna NLB Skupina.
NLB Skupina od vsakega zaposlenega, ne glede na delovno mesto ali lokacijo delo, kakor tudi od vsakega drugega deležnika NLB Skupine zahteva, da deluje v skladu z najvišjimi standardi integritete. Ključ za doseganje teh standardov ravnanja je močna kultura skladnosti poslovanja, ki jo NLB Skupina v praksi izvaja z dolžnim ravnanjem vseh zaposlenih v skladu z njenimi politikami, pravilniki in drugimi notranjimi akti ter v skladu z vso relevantno zakonodajo in regulativo v pravnih okoljih, kjer NLB Skupina posluje.
Varovanje zasebnosti komitentov banke je eno od ključnih pravil ravnanja, zapisanih v Kodeksu ravnanja NLB Skupine. Politika korporativne varnosti v NLB d.d. dodatno opredeljuje temeljne cilje in načela varovanja ljudi, objektov (poslovnih prostorov), informacij in premoženja tako banke kot tudi njenih komitentov. Eden od ključnih oziroma temeljnih ciljev korporativne varnosti je varovanje podatkov in informacij komitentov NLB Skupine in s tem zagotavljanje zasebnosti. Z implementirani ukrepi banka sledi zagotavljanju zaupnosti podatkov tako v primeru lastnih obdelav podatkov kot v primeru obdelav podatkov s strani pogodbenih izvajalcev. Dodaten cilj predstavlja tudi zagotavljanje zakonitosti poslovanja ter ugleda NLB d.d. Temu pristopu sledijo tudi posamezne članice NLB Skupine.
Tveganja iz naslova morebitnih nepooblaščenih vpogledov v podatke o stranki, izdajanja podatkov o stranki ter nestrokovnosti ali neustreznega vedenja bančnega delavca se obvladujejo z nadzorovanjem dostopov do aplikacij s podatki in revizijsko sledjo ter natančnimi metodologijami, postopki in navodili za delo.
Zasebnost komitentov NLB d.d., kot tudi strank posamezne članice NLB Skupine, ob upoštevanju novih pravil EU na področju varstva osebnih podatkov, uveljavljenih v letu 2018, (t.i. uredba GDPR) družba uresničuje z implementiranimi ukrepi, na primer:
- načelo »need to know«; kar pomeni, da ima zaposleni pooblastilo oziroma pravico dostopa samo do tistih podatkov ter informacij, ki jih potrebuje za opravljanje svojih rednih delovnih zadolžitev;
- redna verifikacija/preverjanje ustreznosti dodeljenih pravic za dostop do podatkov;
- redno izobraževanje in ozaveščanje zaposlenih o pomenu varstva podatkov in informacij ter etičnega ravnanja;
- vzpostavljene cone zasebnosti v poslovalnicah banke;
- ugotavljanje morebitnih kršitev varstva podatkov s strani zaposlenih;
- izvajanje varnostnih pregledov aplikativnih podpor in računalniškega omrežja z namenom identifikacije morebitnih ranljivosti, ki bi ogrožale zaupnost podatkov in informacij.
Pomembnost boja proti korupciji in podkupovanju je NLB Skupina v Kodeksu ravnanja v NLB Skupini poudarila s predpisovanjem ničelne tolerance do tovrstnih škodljivih ravnanj znotraj družbe. V NLB d.d. in v NLB Skupini se morajo zavračati vse vrste podkupovanj in korupcije. Tovrstne oblike delovanja so nepoštene, nezakonite in škodujejo državam, v katerih prihaja do koruptivnih praks, in družbi nasploh. K temu zavezujejo že Kodeks ravnanja v NLB Skupini, ki je javno objavljen na straneh NLB d.d. Tovrstno vedenje se pričakuje tako od zaposlenih v NLB d.d. in NLB Skupini kot tudi od strank, poslovnih partnerjev in tretjih oseb. Za vse zaposlene v NLB Skupini zato veljajo omejitve sprejemanja in dajanja daril, izrazov gostoljubja in drugačnega vplivanja na njihovo ravnanje. Predpisani so tudi konkretni ukrepi za obvladovanje tveganj, povezanih z njimi. Ta so urejena v Politiki o upravljanju nasprotij interesov in preprečevanju korupcije v NLB d.d. in v NLB Skupini.
V skladu s Politiko o upravljanju in nadzoru NLB Skupine je v Standarde s področja Skladnosti poslovanja in krepitve integritete vključena obveznost, da morajo vse članice NLB Skupine sprejeti vse interne akte NLB d.d. s področja preprečevanja korupcije in nasprotij interesov ter izvajati svoje obveznosti.
Članice NLB Skupine so v letu 2018 implementirale novo Politiko o upravljanju nasprotij interesov in preprečevanju korupcije v NLB d.d. in NLB Skupini. Zaradi bolj jasnih pravil, dodatnega ozaveščanja, vzpostavljenih kontrolnih mehanizmov in izobraževanj na tem področju le-ta predstavlja pomemben napredek pri izvajanju aktivnosti na tem področju.
NLB Skupina je zaradi regionalne prisotnosti izpostavljena tveganjem korupcije na področju jugovzhodne Evrope. Zato se v okviru procesa SOTIS/ECRA (Splošna ocena tveganj za integriteto in skladnost oz. Enterprise Compliance and Integrity Risk Assessment), ki jo NLB Skupina izvaja letno, izvaja ocena tveganja korupcije na ravni NLB d.d., na ravni strateških članic NLB Skupine in na ravni celotne NLB Skupine. Za ta namen se uporablja poseben vprašalnik (model World Economic Forum: Good Practice Guidelines on Conducting Third-Party Due Diligence, Partnering Against Corruption Initiative - PACI).
Na podlagi izvedenih ocen SOTIS/ECRA v NLB Skupini v letu 2019 ni bilo zaznanih pomembnejših novih tveganj na področju boja proti korupciji in podkupovanju. Kljub temu so funkcije skladnosti v okviru svojih rednih nalog izvajale aktivnosti za dvig ozaveščenosti in kulture tveganj tudi v zvezi s tem področjem. Prav tako se je okrepil tudi pristop pri obvladovanju teh tveganj pri vsakodnevnem poslovanju, na primer z implementacijo ocene teh tveganj pri odnosih z dobavitelji.
V okviru boja proti korupciji in podkupovanju se v NLB Skupini izvaja več aktivnosti za obvladovanje teh tveganj. V letu 2019 so bila izvedena redna letna izobraževanja za vse zaposlene in vodstva v NLB d.d. ter v članicah NLB Skupine s področja korupcije in nasprotij interesov. Organizirana so bila tudi posebej usmerjena izobraževanja za ciljne skupine zaposlenih (prodajna mreža, vodje, novozaposleni) s področja škodljivih ravnanj, razpoložljivih kanalov za prijavo sumov škodljivih ravnanj, korupcije, nasprotij interesov in kršitev Kodeksa ravnanja v NLB Skupini. Izvajalo se je ocenjevanje tveganj, nasprotij interesov in korupcije v primeru zunanjih izvajalcev in dobaviteljev ter drugih pogodbenih partnerjev NLB d.d. in NLB Skupine. Vzpostavljeni so bili potrebni postopki in mehanizmi za obravnavo sumov škodljivih ravnanj in sprejemanje korektivnih ukrepov za primer ugotovitve suma koruptivnega ravnanja. Za namen ustrezne identifikacije tovrstnih dogodkov so v uporabi različni kanali za prijavo sumov škodljivih ravnanj in so objavljeni na intranetu (NLB Net), v internih aktih (vključno s Kodeksom ravnanja v NLB Skupini), prav tako pa je vzpostavljena ter interno in javno dostopna aplikacija Whistler za prijavo sumov škodljivih ravnanj, ki omogoča tudi anonimno prijavo. V NLB d.d. in NLB Skupini so implementirani predvideni ukrepi za zaščito prijaviteljev (notranjih in zunanjih) in način, kdo jih odreja, na kakšen način ter s čim se zagotavlja zaščita prijavitelja.