Poleg dobre organizacije je za uspešno izvedbo prodaje podjetja ključno razumevanje finančnega vidika poslovanja in pravna podpora, na koncu pa je treba uskladiti še pričakovanja prodajalca in kupca.
Razlogi za prodajo podjetij so lahko različni, od konsolidacije in potrebe po investicijah v panogi do iskanja strateškega partnerja, reševanja izzivov nasledstva ali spremembe solastniških deležev med partnerji. Pri prodaji podjetja ali njegovega deleža je priporočljivo slediti določenim korakom, ki jih našteva Karel Kač, finančni analitik in svetovalec za podjetniške finance v NLB.
Pričakovanja o vrednosti podjetja, ki jih ima lastnik, se lahko bistveno razlikujejo od ocenjene vrednosti podjetja. Ker prodaja podjetja zahteva veliko resursov na strani prodajalca (in kupca), je pred začetkom postopka smiselno preveriti, ali so pričakovanja prodajalca glede vrednosti v grobem enaka cenitvi.
Če se cenitev in prodajalčeva pričakovanja bistveno razhajata, največkrat ni mogoče izvršiti prodaje. V takem primeru večinoma ni smiselno začeti prodajnega postopka. Podjetje je treba prodati v prvem poizkusu, saj je postopek prodaje za podjetje obdobje negotovosti, vpliva na poslovne procese, zaposlene in poslovne partnerje. Neuspešni in ponavljajoči se poskusi prodaje podjetja škodujejo poslovanju. Usklajeni pogledi na vrednost podjetja so zato izjemno pomembni pred začetkom prodajnega postopka.
Podjetniki se v tej fazi pogosto znajdejo pred vprašanjem, ali je pred prodajo podjetja smiselna večja naložba. Kot poudarja Karel Kač, so lahko v pomoč pri razmišljanju trije simulacijski scenariji, ki so:
Pojasnilo: zgoraj našteti scenariji vsebujejo več poenostavitev in večje število drugih predpostavk.
Obstaja verjetnost, da nobeden od alternativnih scenarijev neto vrednosti denarnih tokov za podjetje bistveno ne spremeni.
V praksi je potrebno projekte in posle obravnavati individualno. Samo tako lahko identificiramo tiste s pozitivnim vplivom na vrednost in jih selektivno realiziramo.
Najpogostejši dejavniki oziroma vprašanja, ki pomembno vplivajo na proces prodaje, so prikazani v nadaljevanju.
Pri določanju vrednosti vlagatelji zelo redko upoštevajo projekcije poslovanja, daljše od 5 let. Za poznejša leta predpostavijo rast poslovanja, enako inflaciji. Daljše kot je obdobje, za katero lahko prodajalec s konkretnimi informacijami prikaže potencial za hitrejšo rast poslovanja, višja je vrednost, ki jo lahko prodajalec običajno iztrži za podjetje.
Nekateri poslovni partnerji imajo v pogodbah tako imenovane »change of control« klavzule. Te jim dajejo pravico odpovedi pogodbe ob prodaji podjetja. Pred začetkom prodaje je potrebno razumeti, kako bo (če sploh) prodaja podjetja vplivala na bodoče sodelovanje z vsemi pomembnimi poslovnimi partnerji.
Ali je potrebno prodajni postopek zaključiti do določenega datuma? Na primer: ali je podjetje pred neodložljivo strateško odločitvijo? Pomembno je vedeti, za koliko časa se lahko poslovna odločitev zamakne.
V določenih panogah se glede na dosežene denarne tokove dosegajo višje vrednosti podjetij. V Sloveniji taka podjetja velikokrat najdemo v farmaciji, strojništvu in elektrotehniki.
Z vidika prodaje postopek ločimo večinoma (ne pa vedno) na nezavezujoči in zavezujoči del.
Nezavezujoči del
Vlagatelje, ki so oddali sprejemljive nezavezujoče ponudbe, povabimo k opravljanju skrbnega pregleda.
Zavezujoči del
Med skrbnim pregledom lahko vlagatelji navežejo stik s podjetjem, poslovodstvo in ključni zaposleni jim predstavijo poslovanje, hkrati pa svetovalci vlagatelja opravijo preglede, med drugim:
Po skrbnem pregledu vlagatelji oddajo zavezujočo ponudbo, sledijo pogajanja, izbor končnega kupca, sklenitev kupoprodajne pogodbe in izvršitev posla.
Članek je bil prvotno objavljen v reviji SBC Podjetnik, november 2020.
Izkušeni strokovnjaki NLB Podjetniških financ vam lahko pomagajo v vseh fazah prodaje podjetja ali njegovega deleža, zato stopite v stik z njimi že, ko začnete razmišljati o prodaji, pa ne veste, kako bi se tega lotili.
februar, 2021
Vsak uspešen podjetnik ve, da za dober posel ni dovolj samo dober nos. Pomembno je znati doseženo tudi ohraniti in še obogatiti. Pri tem je vloga dobre banke zelo pomembna.
Vam pri izvedbi novih poslovnih idej pogosto zmanjkuje finančnih sredstev ali pa imate zgolj trenutne likvidnostne težave? V vseh primerih boste v nas našli zanesljivega in strokovnega partnerja, pripravljenega prisluhniti vašim željam in potrebam.
Z bančnim strokovnjakom boste našli najboljšo rešitev za uresničitev vaših poslovnih ciljev.
Hvala za vaš interes.
Na oddano telefonsko številko ali e-naslov vas bomo obvestili o potrditvi sestanka.
Skupaj bomo poiskali najboljšo rešitev za uresničitev vaših poslovnih ciljev.
Hvala za vaš interes.
Na oddano telefonsko številko ali e-naslov vas bomo obvestili o potrditvi sestanka.