S pomočjo poslovnega skrbnika obvladujte svoje podjetniške finance

Za osnovo poslovnega načrtovanja lahko vzamete predpripravljen osnutek kateregakoli poslovnega načrta. Sprehodite se skozi njegova poglavja in nanje poskušajte aplicirati svoj posel. K temu pristopite čim bolj realno oz. raje nekoliko pesimistično. Poslovno načrtovanje je namreč temelj za analizo učinkovitosti poslovanja vašega podjetja. Hkrati je priložnost za identifikacijo uresničljivih poslovnih ciljev in izbire optimalne poti do njih.


Nekaj nasvetov:

  • Kontinuirano se posvečajte analizi stanja v vašem podjetju in njegovega položaja na trgu. Svoj trg morate odlično poznati, svoje kupce povprašajte za povratno informacijo o zadovoljstvu z vašimi produkti/storitvami. Primerjajte potencialne dobavitelje, spremljajte in dobro poznajte svojo konkurenco.
  • Poslujte enostavno in učinkovito. Praviloma je enostavno tudi najbolj učinkovito. Izberite tak poslovni model, da ga boste razumeli vi, vaši zaposleni in vaši kupci. Izkoristite prednosti, ki jih ponujajo elektronska banka, storitve E-računa, poslovne kartice, POS terminali, SEPA direktne bremenitve, idr. Tako lahko poenostavite poslovne procese in nekaj prihranite.
  • Trenutno finančno stanje vašega podjetja ocenite objektivno. Posvetujte se s poslovnim skrbnikom v vaši banki in z vašim računovodjem. Predstavite jima poslovanje podjetja, cilje in  predvidene poti do ciljev. Ne zanemarjajte vrednosti njunih povratnih informacij. Ukrepajte in si zagotovite vse pogoje za nadaljnji razvoj podjetja. Posebno pozornost posvetite načrtovanju denarnih tokov. Zavedajte se tudi finančnih tveganj hitre rasti in načrtujte rast le, v kolikor vam bo na koncu prinesla nekaj dobrega in ne bo ogrozila vašega trenutnega poslovanja.
  • Vaši poslovni cilji naj bodo jasni, merljivi, časovno določljivi in uresničljivi. Cilje sprotno prilagajajte glede na spremembe v vašem podjetju in na trgu.

Finančna uravnoteženost kot pomemben del načrtovanja

Poskrbite za ažurno spremljanje in kritično ocenjevanje trenutnega finančnega stanja podjetja ter ukrepajte v smeri zagotovitve zdravih in vzdržnih financ. So namreč osnova za obstoj, razvoj ali rast vašega poslovanja. Zavedajte se tudi, da dobiček ni edino merilo zdravja vašega podjetja.

Nekaj nasvetov:

  • Poznajte osnove poslovnih financ. Zavedajte se, da je dobiček le ena izmed bilančnih postavk in da je za oceno finančnega položaja podjetja potrebno širše spremljanje in analiziranje bilančnih postavk ter kazalnikov poslovanja vašega podjetja.
  • Učinkovito upravljajte s stroški ter dosegajte maksimalno izkoriščenost kapacitet.
  • Zavedajte se omejitve zunanjih virov financiranja in poskrbite za ustrezno finančno varnost. Priporočljiv delež kapitala v pasivi je 50%, delež pod 10% je že zelo nizek in načeloma ne omogoča zadostne finančne varnosti.
  • Uravnotežite ročnost virov financiranja z dejansko ročnostjo sredstev v podjetju.
  • Učinkovito upravljajte z zalogami.
  • Uvedite spremljanje bonitet vaših kupcev ter sistematično izterjavo svojih terjatev.
  • Zadolžujte se zmerno. Obvladljiva zadolženost je, v kolikor finančne obveznosti vašega podjetja niso višje od 7-kratnika letnega denarnega toka iz poslovanja vašega podjetja.

Vse se začne in konča pri likvidnosti

Likvidnost pomeni, da lahko podjetje poravna zapadle obveznosti v nekem trenutku. To pomeni, da njegova denarna sredstva na določen dan zadoščajo za poravnavo obveznosti, ki ta dan zapadejo v plačilo. Solventnost je likvidnost na dolgi rok. Podjetje je solventno, če je dolgoročno sposobno poravnavati svoje obveznosti. Podjetje je nesolventno, če so njegove obveznosti večje od njegovega premoženja (govorimo o negativnem kapitalu).

Likvidnostne težave ogrozijo izvajanje poslovnega cikla vašega podjetja. Nezmožnost pravočasnega plačila obveznosti do dobaviteljev, delavcev, države ali banke hitro povzroči zamudne obresti in kazni, morebitne izvršbe na transakcijskem računu podjetja ter pravdne stroške. Privede do povečanja tveganja podjetja ter v najslabšem primeru do  nesolventnosti  in celo propada. Enostaven plan denarnega toka ima štiri glavne postavke: začetno stanje denarja, prilive, odlive ter končno stanje denarja. V nadaljevanju lahko prilive in odlive ločimo na tiste iz rednega poslovanja, izredne, iz financiranja in iz dezinvestiranja/investiranja. Najpomembnejši so tisti iz rednega poslovanja, saj so temelj posameznega podjetja in navadno pomenijo tudi največji delež v vseh prilivih in odlivih. Daljše kot je obdobje, manj zanesljiv je plan, zato ga je potrebno neprestano prilagajati.

Dodatno zadolževanje je velikokrat prva ideja ob likvidnostnih težavah, a ni vedno najboljša. Pred tem je smiselno izčrpati vse notranje možnosti generiranja dodatnega denarnega toka. Potrebno je obvladovati stroške, upravljati z zalogami, aktivno izterjevati zapadle terjatve do kupcev, iztržiti čim boljše plačilne pogoje za plačilo dobaviteljem, izvajajte akcije pospeševanja prodaje za odpravo likvidnostnega primanjkljaja.

Nekaj nasvetov:

  • Kredit mora biti cenejša oblika financiranja od financiranja z lastniškim kapitalom. Kljub temu se zadolžujte le toliko, kolikor je nujno potrebno. Ne pričakujte, da bo banka vedno rešila vaše likvidnostne težave. Ukrepajte tudi sami, sistematično spremljajte plačevanje svojih kupcev ter izterjujte. Načrtujte in izvajajte akcije pospeševanja prodaje.
  • Ustvarite si likvidnostno rezervo v višini 3-6 kratnika povprečne višine  mesečnih odlivov iz rednega poslovanja in iz financiranja podjetja.
  • Pravočasno in celovito predstaviti svojo potrebo poslovnemu skrbniku v banki. Vloga za dodatno zadolževanje naj bo celovita in utemeljena in naj odraža vašo resnost pri obvladovanju poslovanja podjetja.
  • Ocenite obseg trajnih obratnih sredstev vašega podjetja in preverite, kako jih financirate.  Mogoče je čas, da spremenite strukturo vaših finančnih obveznosti in si zagotovite dolgoročnejši vir.

Faza rasti vedno prinaša tveganje

Vsaka rast prinaša določena tveganja. Nekatera so znana, številna neznana. Vsaj znanim se je potrebno dodobra posvetiti. Kritično ocenite trenutni finančni položaj podjetja in ugotovite, ali je vaše poslovanje dovolj stabilno in učinkovito za nadaljnjo rast. Prepričani bodite, da vam bo rast prinesla nekaj dobrega in da je trenutno pravi čas zanjo. Zavedajte se omejitev svojih kapacitet in svojih finančnih zmožnosti. Ne prevzemajte naročil, ki jih niste sposobni izvesti.

Pravočasno definirajte, kaj vse potrebujete za rast. Premislite o potrebnih prilagoditvah organizacije, o dodatnih zaposlenih oziroma izobraževanju trenutnih zaposlenih. Ali imate veščine vodenja in motiviranja ljudi in ali bo potrebno ob rasti delegirati odgovornosti ter vzpostaviti dodatne kontrole v podjetju? Ali bo za rast potrebna nova oprema ali povečanje poslovnih prostorov? Koliko se vam bo ob rasti povečalo obratno premoženje?

Največji izziv pri rasti je njeno ustrezno in pravočasno financiranje. Kljub predvideni dobičkonosnosti širitve obstaja veliko tveganje nelikvidnosti in prezadolžitve podjetja. Le pravilen način financiranja rasti, s pravim razmerjem lastnih in zunanjih virov, bo prinesel uspeh.

Nekaj nasvetov:

  • Izdelajte investicijski program in načrtujte denarni tok, saj si le tako lahko zagotovite nemoteno poslovanje vašega podjetja tudi v času investicije in rasti.
  • Prepričajte se, da je vaša investicija ekonomsko upravičena.
  • Zagotovite delež lastne udeležbe v investiciji vsaj v višini 30%.
  • Zagotovite si vse vire financiranja še pred začetkom investicije.
  • Razmislite o zunanjem svetovanju. Povprašajte za nasvet tudi poslovnega skrbnika v banki, svoje poslovne partnerje ter računovodjo.
  • Spremljajte razpise za možnost pridobitve nepovratnih sredstev.

junij, 2014

Ne zamudite dobrega poslovnega nasveta

Pridružite se več kot 24.000, ki redno dobivajo najbolj sveže nasvete za dobre poslovne finančne odločitve.


Prijavi se

Ne zamudite dobrega poslovnega nasveta

Pridružite se več kot 24.000, ki redno dobivajo najbolj sveže nasvete za dobre poslovne finančne odločitve.


Prijavi se

Na voljo smo vam 24 ur na dan, vse dni v letu!