Epidemija koronavirusne bolezni se je odrazila tudi na kapitalskih trgih. Spremenjene gospodarske razmere so in še vplivajo na poslovanje podjetij in posledično na njihovo vrednotenje. Vlagatelji zato pričakujejo večje število dobrih nakupnih priložnosti. Kako je koronakriza vplivala na kapitalske trge, kakšne ovire postavlja prevzemnim postopkom in kakšne so izkušnje v praksi, sta na spletnem seminarju Kluba slovenskih podjetnikov (SBC) predstavila svetovalca Podjetniških financ v NLB Urška Gornik in Karel Kač.
Podjetja, ki več let ustvarjajo presežna sredstva, lahko priložnosti za rast poslovanja iščejo tudi v nakupu podjetja ali njegovega dela. Razlogi za to so različni. Podjetje lahko z nakupom drugega podjetja pride do novih trgov znotraj panoge, v kateri posluje, z nakupom podjetja v drugi dejavnosti pa razprši svojo dejavnost. S prevzemi ali združitvami, med katerimi velikokrat vidimo vertikalna (po dobavni verigi) in horizontalna (združitve s konkurenti) povezovanja, poskušajo podjetja tudi čim bolj izkoriščati sinergije, ki so jim na voljo. Razlogi za nakupe podjetij se med koronakrizo niso spremenili, večja pa so pričakovanja vlagateljev. Zaradi težjih gospodarskih razmer pričakujejo na trgu nižja vrednotenja večjega števila potencialnih tarč in posledično večje število dobrih nakupnih priložnosti.
V Podjetniških financah v NLB opažajo povečano povpraševanje podjetij in posameznikov za nakup podjetij. Podobno situacijo je mogoče opaziti tudi v svetu. Google, Cloud, Nestle SA, Black Rock, Boohoo (britanska veriga z oblačili) so primeri podjetij, ki so javno objavili zanimanje za prevzeme drugih podjetij, ne glede na pričakovane negotove razmere v gospodarstvu.
Urška Gornik je za povečano zanimanje navedla predvsem dva razloga:
Čeprav je epidemija koronavirusa povečala priložnosti za nakup podjetij, predstavlja tudi nekatere ovire za prevzemne postopke:
Tako kot za nakup so tudi razlogi lastnikov za prodajo podjetja zelo različni. Večina razlogov je relevantnih dolgoročno in niso odvisni od trenutne situacije, je pojasnil Karel Kač. Je pa epidemija covid-19 vsekakor vplivala na poslovanje podjetij, posledično pa tudi na to, kako podjetniki razmišljajo o možnosti prodaje svojih podjetij. Nekatera podjetja so začela nepričakovano poslovati bolje, kot je kazalo. Taki podjetniki vidijo smisel poslovati še naprej z nespremenjeno lastniško strukturo in so postali še ambicioznejši. Pri podjetjih, ki so trenutno v zatonu, pa se situacija razlikuje od primera do primera. Če jim kriza predstavlja le začasne težave, ki jih je mogoče preseči, in vidijo, da lahko iz krize na koncu pridejo kot zmagovalci, bodo nadaljevali po svoji poti. Podjetja, ki vidijo, da po krizi nimajo potenciala za strateški preboj, pa lahko začnejo razmišljati o prodaji.
Zanimanje lastnikov za to, da bi podjetje prodali, je odvisno predvsem od razlogov, zakaj se odločajo za to. Kateri razlogi so v praksi najpogostejši, je predstavil Karel Kač:
Kako pa je s prevzemnimi procesi, ki že tečejo? Prevzemni procesi so dolgi in veliko se jih je začelo v času, ko še nihče ni vedel, da se bo svet spopadel z novim virusom. V praksi je bilo kar nekaj prevzemnih postopkov, ki so se v času globalne pandemije in posledičnega upada ekonomske aktivnosti ustavili. Med odmevnimi globalnimi primeri je Gornikova omenila odstop Boeinga od štiri milijarde vrednega nakupa 80-odstotnega lastniškega deleža v podjetju Embraer.
Ni pa to pravilo. Da bi bolje razumeli, kako globalna podjetja razmišljajo o prevzemih in združitvah po koronakrizi, je posvetovalno telo M&A Leadership Council naredilo anketo med podjetji, aktivnimi tem področju (rezultati so objavljeni v Harvard Business Review). Med drugim so ugotovili, da je približno polovica podjetij (51 %) napovedala začasen premor aktivnosti, da bodo lažje ocenila okrevanja trga, ali pa pričakujejo zamude pri prevzemnih poslih, ki so še v zgodnjih fazah. 14 % sodelujočih v raziskavi je povedalo, da so prekinili vse prevzemne aktivnosti. Prevzemni postopki v kasnejših fazah so se nadaljevali in pričakujejo hiter zaključek transakcij ali pa si bodo prizadevali za sklenitev v 28 % primerih. 11 % sodelujočih se ni izreklo o vplivih koronakrize na prevzemne posle.
Ni presenetljivo, da je približno četrtina sodelujočih v raziskavi pričakovala znatno znižanje vrednosti prevzemnih poslov, polovica je pričakovala, da bo začasen premor aktivnosti trajal do konca leta 2020, 23 % pa jih je napovedalo, da kriza ne bo vplivala na vrednost prevzemnih poslov ali se bodo ti celo povečali.
Zanimiv je tudi vpogled v namen, zakaj se odločajo za nove prevzeme. 57 % sodelujočih je napovedalo, da nameravajo nadaljevati prevzeme z namenom rasti prihodkov. Podatki so pokazali tudi, da izkušeni prevzemniki pri iskanju prevzemnih tarč hkrati sledijo različnim strateškim ciljem, 49 % jih je izrazilo, da oportunistično kupujejo podjetja v težavah, 23 % pa jih cilja na nove, nejedrne dejavnosti, tehnologije ali segmente z namenom diverzifikacije prihodkov v prihodnosti.
Nakupi in prodaje podjetij so že v normalnih gospodarskih okoliščinah zahtevni in kompleksni postopki, ki zahtevajo strokoven pristop. Še toliko bolj v svetu po pandemiji covid-19, ki je temeljito pretresla gospodarstva po vsem svetu, negotovost pa še naprej ostaja velika. Po drugi strani spremenjene tržne razmere odkrivajo tudi nove priložnosti za nakup in prodajo podjetij. Če razmišljate o nakupu ali prodaji podjetja, je dobro, da se obrnete na strokovnjake, ki dobro poznajo vse vidike prevzemnih poslov in stanje na trgih ter vam bodo pomagali izkoristiti priložnosti.
Izkušeni strokovnjaki iz področja podjetniških financ v NLB vam lahko pomagajo v vseh fazah nakupa ali prodaje podjetja, od iskanja prevzemnih tarč, vrednotenj, skrbnih pregledov, priprav nezavezujočih ponudb in pogodb do pogajanj, ter svetujejo pri izvršitvi posla.
Op.: članek je pripravljen po spletnem seminarju »Nakupi in prodaje podjetij po koronakrizi: priložnosti in praksa« v organizaciji Kluba slovenskih podjetnikov SBC.
september, 2020
Vsak uspešen podjetnik ve, da za dober posel ni dovolj samo dober nos. Pomembno je znati doseženo tudi ohraniti in še obogatiti. Pri tem je vloga dobre banke zelo pomembna.