Pasti decembrskih nakupov

Tudi če ne uživamo v nakupovanju, nas praznično vzdušje decembra vsaj malo spremeni v šopoholike. Okrašene trgovine, bogata ponudba in misel na obdarovanje nas mamijo v trgovine, od tega nas ne odvrne niti gneča. Vendar pa prednovoletno nakupovanje skriva tudi nekaj pasti, ki so v tem času pogostejše. Prepoznajmo jih in se pripravimo nanje, da bomo tudi decembrske nakupe opravili tako, da bodo ostali prijetna izkušnja.


Preveč kupljenih daril

Praznično vzdušje spodbuja našo radodarnost in lahko se zgodi, da nakupimo preveč daril. Večkratni obiski trgovin z vabljivo ponudbo praznično zapakiranih daril nas kaj lahko zapeljejo v to, da kupimo darila »na zalogo«, ne da bi vedeli, komu in kdaj jih bomo podarili – če ne ob novem letu, pa kdaj pozneje. Lepo je dobiti darilo, toda darila, kupljena kar tako, bodo pri obdarovancih zbudila prej zadrego kot veselje. Prav tako bodo darila, kupljena ob novem letu, pozneje le redko prišla prav, saj so pogosto sezonska.

Razmislimo vnaprej in si naredimo seznam vseh ljudi, ki jih želimo obdarovati - sorodnikov, bližnjih prijateljev, kolegov - in priložnostih daril za novoletne zabave. Pri vsakem si zapišimo nekaj idej za darila in najvišjo vrednost, ki smo jo pripravljeni plačati. Če ugotovimo, da je seznam predolg, skupna vrednost pa visoka, ga skrajšajmo.

      

Kupovanje prek zmožnosti

Konec leta je prodaja trgovin precej višja kot v drugih mesecih, prav tako tudi naša poraba. Ne le zaradi obdarovanja in praznovanja, pogosto več privoščimo tudi sebi – pri kupovanju imamo manj zadržkov, premamijo nas popusti in posebne razprodaje, še zlasti črni petek (Black Friday) ali njegova spletna različica kibernetski oz. spletni ponedeljek (Cyber Monday), prvi ponedeljek po črnem petku, pa tudi druženju namenimo več časa in bogatejše napolnimo domači hladilnik. Če se na to ne pripravimo, lahko leto zaključimo z nepričakovanim negativnim stanjem na računu, ki ga bomo pokrivali še več mesecev.

Da pred novim letom ne bi zapravili preveč, si pripravimo načrt. Naredimo poseben praznični proračun: določimo, koliko denarja bomo namenili za darila, koliko za pogostitve in druženja zunaj doma. Načrt prilagodimo finančnim zmožnostim, spremljajmo pa ga tudi med nakupi in sproti prilagajajmo dejanskemu stanju. Če med pripravo načrta ugotovimo, da za vse potrebe decembrska plača ne bo dovolj, lahko pred tem začnemo tudi varčevati. Za načrtovanje lahko uporabimo spletno banko NLB Klik, v kateri tudi sproti preverjajmo stanje na osebnem računu in porabo. V mobilni banki Klikin to lahko naredimo kar v trgovini. Da bo skrbi še manj, si lahko vklopimo SMS-Opomnik o stanju na računu pod določenim zneskom. Ko bomo pretiravali in bo stanje »padlo« pod naš cilj, nas bo banka obvestila s sporočilom SMS.

    

Zadrega pri blagajni

Povečani praznični nakupi zahtevajo tudi več razpoložljivih finančnih sredstev. Dobro je, da v denarnici nosimo le manjšo količino gotovine in da si z limiti na karticah nastavimo varovalke, ki nas varujejo pred pretirano porabo. Vendar pa moramo, če pričakujemo večjo porabo, navade temu prilagoditi. Sicer se nam lahko zgodi, da bomo, ko bomo končno našli iskano darilo, na blagajni ostali praznih rok, ker smo zapravili že preveč in ostali brez gotovine ali razpoložljivih sredstev na kartici.

Z mobilno banko Klikin lahko v vsakem trenutku preverimo, ali imamo na karticah dovolj razpoložljivih sredstev za nakup, in po potrebi oddamo zahtevek za višji limit. Stanje na karticah lahko prav tako preverimo v mobilni denarnici NLB Pay, rešila pa nas bo tudi zadreg, če smo v naglici s seboj od doma vzeli le mobilni telefon, denarnico pa pozabili na polici.

     

Za blago plačamo preveč

V prazničnem času smo pogosto manj razsodni, izdelek, ki se nam je še pred mesecem zdel predrag, se nam kar naenkrat zdi sprejemljiv. Manj se znamo upreti tudi akcijskim ponudbam trgovcev, ki morda v resnici niso tako ugodne, kot so videti na prvi pogled. Tako se nam lahko zgodi, da bomo praznične nakupe preplačali. Ker več kupujemo v tujih spletnih trgovinah, se nam lahko zgodi tudi, da kar na prst ocenimo preračun v tečaj evra ali pozabimo všteti še stroške dostave in morebitnih carinskih postopkov.

Tudi decembra si vzemimo dovolj časa, da raziščemo ponudbo. Res bomo za to morali žrtvovati del časa, ki bi ga raje posvetili drugim dejavnostim, vendar zaradi tega lahko precej prihranimo. Preverimo izdelke pri več trgovcih in tudi če kupujemo v fizičnih trgovinah, ponudbo najprej preverimo na spletu. Za primerjavo cen uporabimo tudi spletne primerjalnike. Pri primerjavi cen upoštevajmo končno ceno izdelkov, vključno s stroški dostave, carin in davkov. Ko kupujemo v neevrskih trgovinah, ne pozabimo preveriti, ali se nam bolj izplača plačati v evrih ali valuti trgovca. V tem primeru se menjava izvede po tečajih kartičnih sistemov, ki so po navadi ugodnejši.

    

Opuščanje pravil varnega spletnega nakupovanja

Na večji obseg nakupovanja na spletu se pripravijo tudi prevaranti. Več kupcev pomeni več možnosti, da jim prevara uspe, računajo pa tudi na manjšo razsodnost kupcev, saj smo lahko manj previdni pri spletnem nakupovanju in zato lažja žrtev. Pasti na spletu bo zato v tem času verjetno več – lažnih spletnih trgovin, zlonamernih sporočil in drugih preverjenih taktik. Večja je tudi verjetnost, da v tem času kupci zaidemo v spletne trgovine, ki niso zadostno poskrbele za varnost in so zato ranljivejše. Z oglaševanjem, ki se prav tako okrepi v tem času, bodo tudi manj zanesljive trgovine hitreje našle pot do nas, zlasti če v oglasu vidimo izdelek, ki smo ga že nekaj časa iskali.

Vedno, ko kupujemo na spletu, upoštevajmo osnovna pravila varnega nakupovanja na spletu. Vklopimo si SMS-Alarm o uporabi kartice, da bomo obveščeni o vsaki kartični transakciji in se bomo lahko hitro odzvali, če ugotovimo, da transakcija ni bila naša. Banke imamo včasih tudi več informacij o sumljivih spletnih trgovinah kot stranke in vam lahko pomagamo skrbeti za spletno varnost. Če v NLB zaznamo, da želite opraviti nakup v sumljivi spletni trgovini, vas lahko pokličemo in opozorimo na to. Vi pa preverite, ali imamo vaše prave osebne podatke, da vas lahko obvestimo.

Blago ne ustreza pričakovanjem

Pri kupovanju na spletu se praviloma odločamo na podlagi fotografij in opisov izdelkov. Ti so bolj ali manj verodostojni in jih spletni trgovci izboljšujejo, vendar pa smo pri nakupu na daljavo vseeno lahko prepričani o izdelku šele takrat, ko ga dobimo v roke. Izbrano darilo morda ne bo ustrezalo pričakovanjem, sploh v bolj eksotičnih trgovinah, ki nas premamijo pred novim letom.

Pred nakupom preverimo številčne in pisne ocene prejšnjih kupcev, tako samega izdelka kot trgovca. Poleg skupne ocene posebej preberimo tudi komentarje uporabnikov, ki so izdelek ocenili slabo, saj iz teh lahko razberemo morebitne šibke točke izdelkov. Če imamo možnost, je dobro, da si izdelek pred nakupom ogledamo v fizični trgovini. Preverimo tudi, kako trgovec rešuje reklamacije, da bomo izdelek, če ne bo ustrezal pričakovanjem, lahko vrnili.

    

Darila lahko "zamudijo" novo leto

Veliko povečanje števila spletnih nakupov v predprazničnem času je pritisk tudi za trgovce in dostavne službe. Zato je pričakovani čas dostave decembra lahko daljši kot sicer. Če smo nakup opravili prepozno, se hitro lahko zgodi, da bo kupljeno darilo na želeni naslov prispelo po novem letu. Prav tako so lahko v zadnjih dneh leta police trgovin že precej izpraznjene, sploh pri izdelkih, ki so v tem času najbolj iskani, kot so igrače. Če bomo prepozni, bomo lahko ostali brez daril ali pa bomo morali hitro poiskati nove ideje, zelo verjetno manj primerne.

Nakupe opravimo pravočasno, s tem se morda nekoliko izognemo tudi gneči v trgovinah. Pri kupovanju na spletu vedno preverimo pričakovani čas dostave, ki ga uveljavljeni spletni trgovci dokaj pravilno ocenijo. Pri tem upoštevajmo datume nedelovnih dni, pot pošiljke pa spremljajmo v spletnih orodjih.

     

Nasveti v vašem e-poštnem nabiralniku

Redno pripravljamo uporabne nasvete, s katerimi želimo deliti znanje o osebnih financah in ki vam bodo v pomoč pri boljših življenjskih odločitvah. Naročite se na naše e-novice in tekoče jih boste prejemali v e-poštni nabiralnik.

Želim prejemati novice 

november, 2018

Plačilne kartice so zagotovo gotovina prihodnosti, predvsem pa so postale nepogrešljive spremljevalke vsakega sodobnega potrošnika in večina izmed nas si sploh ne predstavlja več življenja brez vsaj ene.

Kartice

SMS-Alarmi in SMS-Opomniki za hitri pregled ter obvladovanje vaših osebnih financ.

SMS-Sporočila

klikin hk final naslovka

Mobilna banka Klikin

Z njo ste 24/7 na tekočem s prometom na osebnem računu, lahko plačujete ali denar nakažete s funkcijo "in-plačilo".

naslovka klik

NLB Klik

Spletna banka, odprta 24/7. Potrebujete le osebni računalnik z dostopom do interneta.

Ne zamudite dobrega nasveta

Pridružite se več kot 220.000, ki redno dobivajo najbolj sveže nasvete za dobre finančne odločitve.


Prijavi se