Vsak nasvet je dobrodošel

Oddaja Štartaj Slovenija je konec lanskega leta med podjetniške zvezde izstrelila družino Fras. Njihova krema iz polžje sline Noela je naletela na izreden odziv in postala Hit produkt. Družinsko podjetje, ki je šlo med snemanjem skozi več porodnih krčev, se postavlja na lastne noge in hitro razvija, pri poslovanju pa jim je še naprej v podporo NLB. S kakšnimi izzivi se v podjetju soočajo v letu po oddaji, ko niso več pod očmi javnosti, smo se pogovarjali z Aljažem Frasom in z mentorjem iz NLB v okviru projekta Štartaj Slovenija, Dejanom Pristovnikom.


Aljaž Fras, ki skupaj s partnerico skrbi za vodenje podjetja, pravi, da se je po koncu oddaje prodaja sicer malce zmanjšala, še vedno pa je na zavidljivi ravni. Zaveda se, da bo prodajne rezultate iz časa, ko so sredi potrošniško obarvanega decembra postali Hit produkt, težko ponoviti. »Takrat bi morali več sredstev vložiti v trženje in bi morda padec prodaje malce omilili,« je Aljaž kritičen do sebe. Hkrati priznava, da bi bilo napak več, če ne bi bilo pomoči strokovnjakov, ki so jim bili na voljo med oddajo, pot njihovega podjetja pa zagotovo drugačna.

»O podjetništvu v resnici nismo vedeli nič. Zapletli smo se že pri statusu podjetja. Najprej smo registrirali dopolnilno dejavnost na kmetiji, kmalu pa ugotovili, da nas to omejuje pri razvoju izdelka. Nato smo odprli s.p., pri prvem večjem naročilu pa smo dojeli, da bi zaradi te odločitve lahko celo bankrotirali, zato smo se že po dveh mesecih preoblikovali v d.o.o.,« Aljaž opiše začetne težave.

Ob tem poudari ključno vlogo banke. Dejan Pristovnik, direktor NLB Podjetniškega centra Severovzhod, ki je v projektu Štartaj Slovenija deloval kot njihov bančni mentor, se spomni napetih trenutkov, ko so Frasovi prišli v njegovo pisarno in ga soočili z nastalimi težavami: »Davčne obveznosti zaradi nenadnega povečanja prodaje bi jih kot samostojne podjetnike močno obremenile. Priskočili smo jim na pomoč in jih tudi povezali z računovodskim servisom, ki se ukvarja s svetovanjem podjetjem. Zadrego so hitro rešili, Noela je prenesla poslovanje na d.o.o., bilanca podjetja je bila na koncu leta pozitivna in omogočala poplačilo vseh obveznosti ter zadoščala še za nadaljnji razvoj

Najprej znanje

NLB je v sodelovanje z Noelo in projekt Štartaj Slovenija primarno vstopila z namenom ponuditi znanje in pomagati pri usmerjanju podjetnikov. »Na začetku se niti nismo pogovarjali o kreditiranju, saj banke zagonska podjetja finančno lahko podpirajo le v omejenem obsegu. Želeli pa smo pomagati z znanjem in zagotoviti drugačen, morda bolj kritičen pogled, ki je nujen, če želi biti posel uspešen,« razloži Dejan.

Kot pove Aljaž, so prav v Dejanovi pisarni v središču Maribora ugotovili, da so se v podjetništvo spustili precej nevedni in nepripravljeni: »Ko smo se prvič pogovorili z Dejanom, smo ugotovili, da smo pozabili na cel kup stroškov, ki nastajajo ob hitrem razvoju podjetja.« Dejan Pristovnik pojasni, da Frasovi niso edini: »V mislih so imeli samo, koliko sredstev potrebujejo, da bodo izpeljali prvi posel. Niso pa razmišljali o tem, da bodo morali embalažo kupiti od partnerja v tujini, ki o njih ni vedel nič in jim zato postavil težke plačilne pogoje. Plačati so morali vse vnaprej. Če bi se v tem primeru zgodilo, da jim dobavitelj plačanega ne bi dobavil, bi ostali brez ključnega elementa za izvedbo posla in tako ne bi ustvarili pričakovanega obsega prihodkov, kar bi za njih dejansko lahko pomenilo propad, banka pa ne bi dobila poplačila kredita. To se v poslovnem svetu dogaja. Zato smo jim predstavili tveganja in tudi rešitev v obliki dokumentarnega akreditiva. Z njim smo dobavitelju garantirali, da bo njegovo blago poplačano na točno določen dan, po točno določeni ceni. Družini Fras pa zagotavlja, da bodo naročeno embalažo dobili v dogovorjenem roku in v dogovorjeni kvaliteti.« Ni pa bil to edini izziv. Frasovi so morali čez noč poiskati in zaposliti delovno silo, povečal se je obseg njihovega dela, obseg zalog in stroški so zrasli.

Izdelek najvišje kakovosti

Danes uspešno poslujejo in načrtujejo nadaljnji razvoj. Da bi lahko izpostavili prednosti svojega izdelka pred konkurenco, so polžjo slino poslali na analize, ki so potrdile izjemno kakovost. Aljaž nam pokaže podatke analitičnega laboratorija Sample Control, ki dokazujejo, da je krema Noela mikrobiološko čista, ima visoko vsebnost popolnih beljakovin, ki so pokazatelj dermatološke učinkovitosti in aktivnosti. Vsebuje tudi precej modrega pigmenta hemocianina z visoko protimikrobno močjo in ima visoko količino alantoina, znanega sredstva za celjenje ran. Da je njihov izdelek izjemne kakovosti, priča tudi Mednarodna nagrada za kvaliteto (International Trophy for Quality 2018), ki jim jo je v Parizu podelil Global Trade Leaders' Club.

»Zavedamo se, da se je treba venomer razvijati. Vemo, da lahko prodajo na slovenskem trgu še izboljšamo, toda naše ambicije so usmerjene v Evropo in celoten svet,« pove Aljaž in pojasni, da so na trg že poslali nov izdelek, kremo v manjši embalaži, kmalu pa bo na trgu še tretji produkt. »Imamo kapacitete, da bi lahko proizvodnjo povečali za desetkrat, zalog pa imamo tudi trenutno dovolj, da smo pripravljeni za vstop na nove trge. Trenutno se dogovarjamo za širjenje v Nemčijo, Avstrijo, Švico, na Hrvaško, v Italijo in celo Mehiko. Pred tem pa si želimo v podjetju uvesti še nekaj izboljšav. Smo pri koncu urejanja dokumentacije za gradnjo hladilnice, razmišljamo pa tudi o gradnji poslovnih prostorov,« Aljaž opiše načrte podjetja.

Dozoreli podjetniki

Družina Fras še naprej redno sodeluje z banko. »Že na začetku so nas prepričale njihova vizija, vztrajnost in zagnanost. Vlagali so ogromno lastnih virov, sredstev in truda, proizvodnjo so imeli odlično organizirano. Pred seboj so imeli jasen cilj in odločno stopali proti njemu, ob tem pa so se držali vseh sklenjenih dogovorov. Poznajo naš način razmišljanja in vedo, kako morajo projekt predstaviti, da banka dobi vse potrebne informacije. Kot podjetniki so v zadnjem letu izredno dozoreli na področju pogajanja s kupci in dobavitelji in s teh sestankov prihajajo k nam z informacijami, ki jih banka potrebuje za odločanje o tem, ali jih bo financirala ali ne,« svoj pogled na razvoj podjetja poda Dejan.

Ena glavnih prednostnih nalog pri poslovanju z zagonskimi podjetji v NLB je svetovanje in kritičen pogled od zunaj, česar se držijo tudi po sodelovanju z Noelo. Pri vseh načrtih za širitev poslovanja želijo sodelovati s svojim znanjem. »Skrbno pretehtamo vse možne poslovne dogodke in skušamo oceniti predvsem, ali so pri Noeli sposobni potencialne posle izpeljati sami ali bodo morda iskali zunanje izvajalce. Zanima nas tudi, ali bodo lahko sami finančno podprli rast in razvoj ali bodo potrebovali financiranje,« pravi Dejan Pristovnik. Ob tem je pomembno, da podjetniki v banko pridejo pravi čas, še ko načrtujejo investicijo, ko se lahko določeni dejavniki posla še optimizirajo.

NLB z veseljem podpre vse poslovne zgodbe, katerih poslovni model je dodelan in finančni načrt trden, še razloži in ob tem doda: »Zgodi se, da podjetja tudi zavrnemo, saj smo se dolžni odgovorno odločati in v nekaterih primerih dajati kritične poglede na podjetniške projekte. Toda tudi če nekomu rečemo 'ne', je naša pomembna vloga, da mu ob tem skušamo razložiti, zakaj smo se tako odločili in kaj bi moral v poslovanju spremeniti, da bo naslednjič pridobivanje sredstev s strani banke uspešno. In to je tisto, kar nas dolgoročno povezuje s strankami in kar zbuja zaupanje

Največji izzivi pred družino Fras

  • kot to vidijo v podjetju Noela

Aljaž Fras: Trenutno je največji izziv še vedno preživeti na trgu, izpeljati in ostati zvest viziji. Imamo velike poslovne cilje in upamo, da bo podjetje zagotovilo preživetje ne samo nam, ampak tudi naslednjim generacijam naše družine. Kar delam danes, si želim početi celo življenje, ob tem pa upam, da bodo ostali odnosi v naši družini taki, kot so.

  • kot to vidijo v NLB

Dejan Pristovnik: Največji izziv družine Fras vidimo v vzpostavitvi povečanja proizvodnih kapacitet, saj število kupcev hitro raste. V tej fazi rasti je za podjetja še zlasti pomembno, da svoj denarni tok skrbno načrtujejo in upravljajo.

Članek je objavljen v 10. št. revije Poslovno

Podpiramo mlade podjetnike

Eno ključnih poslanstev odgovornega poslovanja NLB je spodbujanje razvoja podjetništva. Ker veliko sodelujemo z malimi podjetniki, razumemo njihove težave in jim znamo prisluhniti. Zato podpiramo projekt Štartaj Slovenija in bomo kot partner tudi v letu 2018 sodelujočim podjetjem pomagali s finančnimi storitvami in nasveti, zagotovili pa tudi prostor za srečanja, tematske pogovore in snemanja.

Spremljajte zgodbe osmih mladih podjetnikov v projektu Štartaj Slovenija 2018 v sklopu Novoustanovljena podjetja, kjer so združene tudi vse storitve, ki jih mlada podjetja potrebujete na začetku poslovne poti.

Naprej na Novoustanovljena podjetja

  

september, 2018

NLB Poslovni začetek

Poslovni začetek

Za podjetnike začetnike za samo 1 evro na mesec.

NLB Poslovni paket

Poslovni paket

Že od 13 EUR na mesec.

Ne zamudite dobrega poslovnega nasveta

Pridružite se več kot 24.000, ki redno dobivajo najbolj sveže nasvete za dobre poslovne finančne odločitve.


Prijavi se