Znanje je konkurenčna prednost

Živimo v družbi znanja, ki od nas zahteva, da se neprestano prilagamo spremembam, sledimo trendom in posledično tudi nenehno izobražujemo. Znanje je konkurenčna prednost posameznikov in podjetij. Poslovni uspeh in konkurenčnost podjetij sta danes v veliki meri odvisna od znanja zaposlenih, potrebe po znanju pa se bodo še povečevale. Zato morajo podjetja veliko vlagati v izobraževanje in razvoj svojih zaposlenih ter med zaposlenimi razviti izobraževalno kulturo, ki spodbuja samoizobraževanje.


»Učimo se celo življenje« je morda ena tistih izrabljenih fraz, ki jih (pre)pogosto slišimo, ni pa zato ni nič manj resnična. Za človekov obstoj, razvoj in ne nazadnje tudi kakovost življenja je vseživljenjsko učenje ključnega pomena.

Učenje na spletu

Možnosti za izobraževanje je danes ogromno. Z nekaj kliki so nam dostopni najboljši študijski programi s celotnega sveta. Priznane svetovne univerze, kot sta Harvard in Stanford, ponujajo študij na daljavo, za katerega je največkrat sicer treba odšteti kar nekaj deset tisoč evrov, lahko pa program opravite kar doma na računalniku. Obstaja veliko brezplačnih ali poceni programov, tečajev in izpopolnjevanj – na svetovnem spletu se danes najde vse. V programih Masterclass se na primer lahko učite fotografije pod vodstvom ene najboljših svetovnih fotografinj Annie Leibovitz ali trikov pod košem Stephena Curryja, kuhati vas bo na spletnem tečaju učil sam Gordon Ramsay. V nekaj tednih lahko naredite program MBA, se naučite spletnega marketinga, opravite tečaj šivanja ali začnete govoriti kitajsko.

Pri izbiri spletnega izobraževanja svetujemo nekoliko previdnosti, saj je ob velikem številu dobrih ponudnikov tudi nekaj takih, ki izkoriščajo vse večjo potrebo posameznikov po izobraževalnih certifikatih in diplomah. Diplome odpirajo vrata do novih zaposlitev, napredovanja in navsezadnje družbenega ugleda, zato so jih nekateri pripravljeni »kupiti«, ne da bi se zares nekaj naučili. To potrebo so znali izkoristiti prevaranti, ki ponujajo ravno to – ničvreden »papir« za nekaj sto evrov, ki vas poleg izgubljenega denarja lahko stane tudi ugleda.

Izobraževanje v podjetjih

Pomena izobraževanja se zavedajo tudi podjetja. Ljudje, ki imajo na delovnem mestu jasno začrtano karierno pot, ki uživajo podporo podjetja pri razvoju in napredovanju, so navadno veliko srečnejši ter posledično pri svojem delu tudi boljši. Zato je za podjetje zelo pomembno, da ima jasno zastavljeno strategijo izobraževanja in se upravljanja znanja loti premišljeno. Najprej naj prepozna ključna znanja, ki jih zaposleni v podjetju že imajo, opredeli cilje in potrebe po novem znanju ter glede na ugotovljene vrzeli pripravi izobraževalne načrte.

Vesna Vodopivec, direktorica Upravljanja s kadri in razvoj organizacije pri NLB pravi, da je kakovostno in dolgoročno izobraževanje zaposlenih že od nekdaj ena od prednostnih nalog banke. Zato imamo v NLB enega najstarejših internih izobraževalnih centrov v državi, ki bo letos praznoval že 44 let. »Pri nas se vsak zaposleni izobražuje vsaj enkrat na leto. To so različna izobraževanje, ki so lahko interna ali se izvajajo v zunanjih institucijah,« dodaja Vesna.

Za podjetja je pomembno, da izobraževanja izvajajo po načrtih, ki naj jih pripravijo skupaj z zaposlenimi in njihovimi nadrejenimi. Pri NLB s prav vsakim od več kot 2.700 zaposlenih vsako leto opravimo letni razvojni pogovor, na podlagi katerega med drugim naredimo tudi izobraževalni načrt za prihodnje leto. Pri oblikovanju tega načrta upoštevamo želje posameznika in karierni razvoj, načrtovano napredovanje ali preusmeritev na druga področja dela ter tudi zakonodajo in njene zahteve.

»Vsaka organizacijska enota ima svojo kadrovsko strategijo in proces razvoja talentov. Talenti so razdeljeni na mlade talente, strokovne talente in vodstvene talente. Z ustreznim programom in vključevanjem v različne projekte in naloge skrbimo za razvoj in napredovanje vsakega posameznika,« še dodaja Vesna Vodopivec, direktorica Upravljanja s kadri in razvoja organizacije v NLB.

Razvoj kadrov že v šolah

Pomembno je tudi, da se podjetja vključujejo v zgodnje faze kariernega razvoja posameznikov. Pri NLB na primer organiziramo kar nekaj poletnih dejavnosti za dijake in študente ter tako iščejo mlade in perspektivne bodoče sodelavce. Odločamo se tudi za oblike financiranja ali sofinanciranja študija, ki je ob določenih pogojih omogočeno zaposlenim. Vesna pove še, da je zelo zadovoljna, da želje po končanju ali nadaljevanju študijskih programov večinoma prihajajo od zaposlenih samih.

Poleg profesionalnih strokovnih znanj je za uspeh na delovnem mestu pomembno, da podjetja spodbujajo tudi osebno rast ter pridobivanje veščin in kompetenc. »Izobraževanje je strateškega pomena. Tudi v času najhujše krize nismo omejevali izobraževalnih programov, saj se zavedamo pomembnosti razvoja in učenja. V banki imamo več kot 2.700 zaposlenih, za katere želimo, da se na delovnem mestu ne počutijo ujeti. Nudimo jim razvoj in napredovanje. Poudariti pa moram, da smo v zadnjih letih programe temeljito spremenili in prenovili. Hiter razvoj, sledenje trendom in sprememba zahtevata veliko posebnih znanj. Zato so naši programi zdaj veliko ožje usmerjeni v točno določena področja specializacije, in niso več tako splošni

Ob koncu je Vesna dodala še, da se banki veliko vlaga tudi v izobraževanje strank. Skrbimo, da so tistim zaposlenim, ki imajo stike s strankami, vedno na voljo vse informacije in znanja, da lahko pomagajo strankam, pred nekaj leti pa smo ustanovili tudi Center inovativnega podjetništva (CIP) z željo poslovnim strankam ponuditi podporno podjetniško okolje z informacijami, storitvami in tudi izobraževanji na enem mestu. Svoje znanje želimo deliti s strankami ter zato že tradicionalno vsako leto organiziramo NLB Poslovni forum in regijske dogodke v regijskih središčih v sodelovanju z GZ.

Tudi sami vlagajte v znanje

Ob vlaganjih podjetij v izobraževanje in razvoj zaposlenih je za svoj razvoj predvsem odgovoren vsak sam. Ne le tečaji, izobraževalni programi in šole, pomembna so tudi knjiga, ki jo vzamemo s police, strokovna revija, radijska oddaja, ki jo poslušamo v avtu na poti domov, in pogovor s kolegom ali prijateljem. Dragoceni so spletni portali, e-novičniki, spletne skupnosti, ki so se oblikovale na različnih strokovnih področjih, stroki lahko sledimo tudi s spremljanjem priznanih strokovnjakov na spletu, njihovih blogov ali profilov na družbenih omrežjih. Ne nazadnje se veliko lahko naučimo tudi od svojih otrok, predstavnikov druge generacije, ki so zrasli s popolnoma drugimi znanji. Znanje je povsod okrog nas, od nas samih pa je odvisno, kako ga bomo izkoristili.

Nekaj najbolj znanih spletnih ponudnikov izobraževanj

Coursera – brezplačno izobraževanje, ki temelji na programih številnih ameriških univerz.

Udemy – plačljiva izobraževanja. Veliko programov ponujajo po znižanih cenah, zato je pametno slediti njihovi ponudbi in počakati na ugodno ceno.

Lynda – zdaj na voljo tudi v omrežju Linkedin kot Linkedin Learning in za mesečno naročnino ponuja številna strokovna izobraževanja, tudi poslovna.

EdX – izbrana brezplačna izobraževanja predavateljev s priznanih univerz, tudi MIT, Harvard, Berkely.

Khan Academy – brezplačna video izobraževanja z različnih področij.

Članek je objavljen v 10. št. revije Poslovno [pdf].

Ne zamudite naslednjega dobrega nasveta

Redno pripravljamo uporabne nasvete, s katerimi želimo deliti znanje o podjetniških financah in vam bodo v pomoč pri poslovnih odločitvah. Naročite se na naše e-novice in tekoče jih boste prejemali v vaš e-poštni nabiralnik.

Želim prejemati novice

februar, 2019

E-račun za izdajatelje

Z izdajanjem e-računa znižate stroške poslovanja, saj poenostavite svoje procese, postopno ukinete papirno poslovanje in avtomatizirate procese knjiženja v računovodski aplikaciji.

Množična plačila SEPA

Množična plačila SEPA se uporabljajo za nakazila plač in drugih osebnih prejemkov večjemu številu prejemnikov plačil.

Na voljo smo vam 24 ur na dan, vse dni v letu!