Zaključite leto z dobro inventuro

December je za mnoge lastnike trgovinic in druge mikro in male podjetnike izjemno pester mesec. Ob intenzivni prodaji in doseganju čim boljših rezultatov morate uradno opraviti še inventuro. In čeprav je naloga res vse prej kot prijetna, se je lotite z vso resnostjo. Koristilo vam bo. 


Obračunsko obdobje je za mikro in male samostojne podjetnike zakonsko določeno – zaključi se z 31. decembrom. To je dan, na katerega se mora inventura nanašati, ko opravite popis, ali se zaloge v skladiščih, na policah in v delavnicah ter viri sredstev ujemajo s stanjem v vaših poslovnih knjigah.

Kot pojasnjuje davčna svetovalka Kristinka Vuković iz računovodske hiše Unija, zadnji decembrski dan za konec obračunskega obdobja ni bil izbran naključno. Prav ob koncu prazničnega nakupovanja ostane podjetnikom najmanj ali celo nič zalog in je zato popis v tem obdobju časovno najbolj ekonomičen. Ko so zaloge najmanjše, tudi najhitreje pojasnimo razlike med knjigovodskim in dejanskim stanjem in te razlike odpravimo.

Tudi male gospodarske družbe, ki so pri izbiri dneva inventure povsem svobodne, si zato lahko izberejo, da jo bodo opravile za stanje na silvestrovo. »Popis terjatev, gotovine, dolgov pa praviloma vedno popisujemo konec leta ali čim bliže koncu leta, in sicer zato, da je bilanca stanja čim bolj točna. Zakonska zahteva je, naj bo prikaz premoženja in obveznosti družbe resničen in pošten,« dodaja davčna svetovalka.

Napake stanejo preveč, izognite se jim.

Čeprav se inventura v primerjavi s prodajo zdi popolna izguba časa, jo je treba vzeti resno. Je namreč izjemno pomembno orodje pri prikazu dejanskega premoženja podjetja in pri odkrivanju, ali je imel kdo pri delu z blagajno in drugimi predmeti »lepljive prste«.

Prav prek inventure odkrijemo tudi zaloge s pretečenim rokom trajanja, take, ki so morda izhlapele ali se kako drugače okvarile, in podobno. Zato je v poslovanju, pri katerem je značilno nihanje kakovosti zaloge, inventuro priporočljivo opraviti tudi med letom.

Ko ji podjetniki ne namenijo potrebne pozornosti, ko jo opravijo hitro in nenatančno, pride do napak. Najpogostejše so preproste zmote pri štetju zaloge, zamenjave podobnih izdelkov in predmetov, preskoka katere od polic ... In čeprav te izgledajo nedolžno, jih je nato treba odpravljati vse leto, opozarja svetovalka: »Ko je stanje sredstev napačno izkazano, to v naslednjem letu pomeni, da zaloge, ki ni bila pravilno popisana, ni mogoče prodati. Čeprav računalnik kaže, da zaloga je, je dejansko ni, kar jemlje čas in povzroča stroške.«

Vzemite si čas, bodite zbrani.

Da do teh nevšečnosti ne bi prišlo, mora inventura potekati nemoteno in brez prekinitev. Zato velja razmisliti o možnosti, da bi jo izvedli po novoletnem večeru.

Če bi popis za stanje na 31. december izvedli že kar ta dan, bi namreč morali najprej izvesti vse transakcije, in torej z inventuro začeti šele zvečer. Inventura bi bila zato zagotovo bolj naporna kot sicer.

Izkoristite lahko tudi možnost večdnevnega zamika inventure – čeprav je namreč nujno inventuro izdelati za stanje na 31. 12., kdaj naj jo podjetnik opravi, ni predpisano.

Edina nevarnost pri tem je, da bi se zmotili pri upoštevanju transakcij, ki so se zgodile med 31. decembrom in dnevom popisovanja. Zato o tej možnosti predvsem razmislite tisti, ki v januarju ne pričakujete množice transakcij.

Ugotovili ste neskladja. Kaj pa zdaj?

Ko med inventuro najdete neskladja med dejanskim in knjigovodskim stanjem, jih je treba odpraviti. Običajno so neskladja posledica napak pri knjiženju, kar je povsem lahko odpraviti in nima neugodnih posledic.

»Neskladja, ki se jih ne da pojasniti, pa seveda vplivajo na sredstva, stroške in prihodke in, poudarjam, tudi na davke. Zato se je pred odpravo razlik dobro posvetovati z računovodjo, ki bo znal svetovati, kako se neskladja pravilno davčno obračunajo in kako se morebiti lahko odpravijo, ne da bi to imelo za posledico obračun dodatnih davkov za podjetje,« opozarja Kristinka Vuković, ki strankam pomaga pri pisanju sklepov, zapisnikov in druge dokumentacije, povezane z inventuro.

Inventuro opravite sami.

Na trgu so sicer tudi podjetja, ki inventuro lahko opravijo namesto vas, a je vseeno priporočljivo, da jo opravite sami. Davčna svetovalka najem zunanjih izvajalcev popisa odsvetuje predvsem zato, ker ne poznajo posebnosti podjetja: »Nekdo iz podjetja mora biti vendarle zraven, da odpre in pokaže poslovne prostore, da organizira ves postopek, izroči popisne liste, išče razlike in jih pojasnjuje. Zunanji izvajalec lahko samo ugotovi, da manjka buteljka rdečega vina, skladiščnik pa je tisti, ki se bo spomnil, da so jo pred dnevi dali za poslovnega partnerja in v naglici pozabili razknjižiti zalogo.«

Pomembno je, da se na inventuro pripravite, pa bo stekla brez težav. Morda prav s pomočjo inventure uvedete poslovodske ukrepe, ki vam bodo prihodnjo pomagali opraviti v še krajšem času.

Ob koncu leta je zalog najmanj in zato je popis v tem obdobju tudi časovno najbolj ekonomičen. Za svoje poslovanje se potrudite, ugotovite, pojasnite in odpravite razlike med knjigovodskim in dejanskim stanjem.

december, 2015

portal poslovnez

Nakupi na obroke za podjetja

Z NLB Poslovno kartico Mastercard nakupujte na 2–60 obrokov, brez dodatnih obresti in dokumentacije.

2021 08 nlb poslovni paketi splosno 1920x468

NLB Poslovni paketi

Izberite poslovni paket po svoji meri in imejte dober pregled nad stroški vsakodnevnega poslovanja.

Ne zamudite dobrega poslovnega nasveta

Pridružite se več kot 24.000, ki redno dobivajo najbolj sveže nasvete za dobre poslovne finančne odločitve.


Prijavi se

Na voljo smo vam 24 ur na dan, vse dni v letu!