10 nasvetov za varno nakupovanje

Plačujete s karticami? Nakupujete prek spleta? Potem ne smete preskočiti teh 10 nasvetov, ki vam bodo pomagali, da se izognete najpogostejšim pastem kartičnega in spletnega nakupovanja ter prihranite denar in živce, pa tudi dragoceni čas.


Vse več ljudi posluje brezgotovinsko, v nekaterih državah je ta način plačila že prehitel papirnati denar. Hitro se širijo tudi spletni nakupiInternet namreč kupcem prinaša večjo izbiro, preprosta dostopnost informacij na tem kanalu pa hkrati omogoča primerjavo izdelkov, prodajalcev in cen. A s povečevanjem pretoka denarja skozi spletne trgovine se povečuje tudi nabor pasti, v katere se lahko ujamete, če niste previdni. Na kaj morate še posebej paziti?

1. Poskrbite za varnost svojega računalnika

Še posebej, če uporabljate spletno banko ali nakupujete prek interneta. Uporabljajte zaščitno programsko opremo in jo redno posodabljajte. Na računalniku naj bodo nameščeni zadnji varnostni popravki, požarni zid (firewall) in antivirusni program. Previdno tudi pri uporabi elektronske pošte – ne klikajte povezav, za katere ne veste, kdo vam jih je poslal oziroma so prišle s sumljivimi sporočili.

2. Ustvarite močna gesla

To naj velja za vse spletne storitve, ki jih uporabljate, in svojih gesel nikomur ne zaupajte.

Močno geslo je tako, ki ga praktično ni mogoče uganiti. Priporočljivo je, da ima najmanj osem znakov, vsebuje pa tako male kot velike črke, številke in ločila. Dobro je uporabiti tudi podobne si znake, kot na primer številko 0 in veliki O ali veliki S in znak za dolar $. Izogibajte pa se besed, ki jih najdemo v slovarju, osebnih podatkov članov družine, kot so imena in rojstni datumi, zaporedij na tipkovnici (npr.qwerty ali 12345) ter ponavljajočih se znakov (npr. aa55aa55). Prav tako ne kopirajte gesel, ki vam jih spletne strani ponujajo kot primer močnih gesel, ter ne uporabljajte pogostih kratic in okrajšav. Predvsem pa za različne spletne strani ne uporabljajte istih gesel.

3. Preverite avtentičnost spletne trgovine

Spletne nakupe in rezervacije opravljajte samo pri uveljavljenih ponudnikih oziroma na spletnih straneh, za katere ste prepričani, da so varne. Sloves spletnih trgovcev lahko hitro preverite na spletu – preglejte forume in odzive ostalih kupcev. Preverite tudi, ali lahko brez težav najdete navedbo o podjetju, ki upravlja spletno trgovino in njegov naslov in ostale kontaktne podatke. V Sloveniji je trgovina te podatke celo po zakonu dolžna predstaviti na vidnem mestu svoje spletne trgovine.

4. Preverite varnost povezave

Občutljive podatke vtipkajte le prek šifrirane povezave – na straneh, kjer se naslov URL začne s https://. Nikoli jih ne vpisujte na neznane strani ali pošiljajte prek elektronske pošte. Prav tako ne nakazujte denarja prek sistema Western Union in podobnih mrež za pošiljanje denarja, ki so namenjene prenosu denarja fizičnim osebam.

5. Uporabljajte dodatne varnostne standarde

S tem mislimo na "3-D Secure" - VISA Secure in Mastercard ID Check. Takšen sistem pri nakupu prikaže dodatno okence, kamor vpišete enkratno kodo, ki ste jo prejeli prek SMS-sporočila.

6. Uporabljajte spletno banko NLB Klik ali mobilno banko Klikin

Prek NLB Klika in Klikina lahko nadzorujete promet na svojih računih. Ne pozabite, tudi za spletno in mobilno banko veljajo enaka pravila glede močnih gesel. Še posebej pa pazite na naprave, na katerih imate nameščen certifikat oziroma kvalificirano digitalno potrdilo – več o tem preberite v naših zlatih pravilih.

7. Naročite SMS-Alarm in SMS-Opomnik

SMS-Alarmom o uporabi kartice in SMS-Opomnikom o stanju na računu boste sproti obveščeni o transakcijah. Če zaznate sumljivo transakcijo, ki je niste opravili, nas o tem takoj obvestite (NLB Kontaktni center: +386 1 477 2000). Ta lahko kartico blokira in vas nato vodi skozi postopek ob morebitni zlorabi.

"Izgubo kartice lahko sporoči imetnik ali druga oseba ob kateremkoli času. Pri tem navede podatke o kartici in imetniku kartice. Po tem kartico prekličemo in s tem onemogočimo nadaljnjo uporabo. Ko je naročilo blokacije kartice posredovano po telefonu, mora imetnik v matični poslovalnici prijavo podpisati. 

Če je v obvestilu navedeno, da gre za krajo, mora imetnik to prijaviti tudi na policijski postaji. Imetniku kartice bodo v primeru prijave na policijski postaji tam izdali fotokopijo zapisnika ali potrdilo o prijavi.

Če imetnik kartico najde še v istem dnevu, kot je bila narejena blokacija, lahko kartico deblokiramo. Če kartico najde kasneje, deblokacija ni več možna.

Po prijavi izgube/kraje kartice, banka imetniku kartice izda novo kartico. Tudi v tem primeru je potrebna prepoznava stranke," celoten postopek razloži Irena Štebih, vodja skupine v NLB Kontaktnem centru.

8. Zaklenite kartico, ki jo uporabljate za spletne nakupe

Možnost preklica kartice je močan varnostni element, s katerim lahko kadar koli, začasno ali trajno, preprečite nadaljnjo uporabo kartice. V mobilni denarnici NLB Pay lahko to upravljate sami, za vsa plačila ali za posamezen način uporabe, in sicer za:

  • plačila v tujini,
  • plačila na spletu,
  • dvig gotovine na bankomatih.

Če želite, lahko začasno zaklenete uporabo tudi za vsa plačila. To je uporabno zlasti v primeru, če bi kartico založili ali kupovali v sumljivi spletni trgovini in vas skrbi, da bi jo kdo lahko zlorabil. Kadarkoli lahko v aplikaciji uporabo kartice preprosto spet odklenete in z odklenjeno kartico že takoj plačujete.

Z upravljanjem varnostnih nastavitev v mobilni denarnici postane uporaba kartic še varnejša. Lahko si, denimo, uporabo kartic na spletu in v tujini začasno zaklenete, odklenete pa le takrat, ko se odpravite v tujino ali ko kupujete na spletu.

9. Spremljajte varnostna obvestila

Bodite pozorni na opozorila banke ter obvestila, ki jih objavlja nacionalni odzivni center za obravnavo incidentov s področja varnosti elektronskih omrežij in informacij SI-CERT, spremljate pa tudi spletno stran www.varninainternetu.si.

10. Svoje kartice hranite na varnem mestu

In jih ne izročajte drugim. Tudi ob plačevanju, jo imejte ves čas na očeh.

Čeprav pri spletnem nakupovanju ne predložite fizične kartice, morate na slednjo še vedno paziti. Če svojo kartico posojate naokoli ali izgubite, je najlažje, da jo najditelj zlorabi prav pri spletnih nakupih. Zato ob sumu zlorabe ali če kartico izgubite, takoj pokličite NLB Kontaktni center: +386 1 477 2000 in uredite blokado kartice.

oktober, 2019

Plačilne kartice so zagotovo gotovina prihodnosti, predvsem pa so postale nepogrešljive spremljevalke vsakega sodobnega potrošnika in večina izmed nas si sploh ne predstavlja več življenja brez vsaj ene.

Kartice

SMS-Alarmi in SMS-Opomniki za hitri pregled ter obvladovanje vaših osebnih financ.

SMS-Sporočila

klikin hk final naslovka

Mobilna banka Klikin

Z njo ste 24/7 na tekočem s prometom na osebnem računu, lahko plačujete ali denar nakažete s funkcijo "in-plačilo".

naslovka klik

NLB Klik

Spletna banka, odprta 24/7. Potrebujete le osebni računalnik z dostopom do interneta.

pay krovna fotka

Mobilna denarnica NLB Pay

Mobilna denarnica NLB Pay omogoča brezstično plačevanje na ustrezno opremljenih terminalih POS, v Sloveniji in tujini.

Za morebitne nevšečnosti ob izgubi ali kraji kartice, lahko poskrbite s sklenitvijo dodatnega zavarovanja.

Zavarovanje za primer izgube ali kraje kartice

Ne zamudite dobrega nasveta

Pridružite se več kot 220.000, ki redno dobivajo najbolj sveže nasvete za dobre finančne odločitve.


Prijavi se