1. Kaj je uredba o takojšnjih plačilih?
Gre za novo Uredbo EU, ki vsem ponudnikom plačilnih storitev (bankam, hranilnicam itd.) nalaga obveznost nudenja takojšnjih kreditnih plačil SEPA (instant payments) v evrih na vseh tržnih poteh, kjer danes uporabnikom omogočajo ne-takojšna plačila (običajna plačila). Uredba EU določa, da je takojšnje plačilo treba izvesti v roku do 10 sekund.
Uredba uvaja:
- storitev preverjanja med imenom in priimkom / nazivom in IBAN številko prejemnika plačila (storitev VOP), s čimer plačniku daje možnost večje gotovosti, da sredstva nakazuje pravilnemu/želenemu prejemniku;
- upravljanje z limiti plačil s strani komitentov, s čimer plačnik določi maksimalni znesek takojšnjega plačila (bodisi za posamezno transakcijo – transakcijski limit, bodisi na dan – dnevni limit). Več o upravljanju limitov plačil boste izvedeli v naslednjem obvestilu.
- obveznost bank, da ustrezno obveščajo plačnike o izvedbi takojšnjega plačila (obvestilo, da so prejemniku dana sredstva na voljo oz. da je bila transakcija zavrnjena z razlogom zavrnitve).
Ta določila Uredbe EU stopijo v veljavo z 9. oktobrom 2025.
2. Kaj pomeni »takojšnje plačilo«?
Takojšnje plačilo je domače ali čezmejno kreditno plačilo v evrih s takojšnjo poravnavo in odobritvijo računa prejemnika plačila v spletni ali mobilni banki ali na bančnem okencu (v okviru poslovnega časa poslovalnice) in se izvrši v največ 10 sekundah, vsak dan v tednu, ne glede na uro.
3. Kaj je preverjanje imena prejemnika (Verification of Payee – VoP)?
VoP je varnostna funkcionalnost, ki preveri, ali se ime in priimek / naziv prejemnika, ki ga vpiše plačnik pri nakazilu/plačilu, ujema z nazivom, kot je vpisano v javno objavljenih registrih (AJPES itd.).
4. Kakšna obvestila dobi plačnik pri preverjanju plačila (VoP) in kdaj jih dobi?
Plačnik bo ob vnosu IBAN-računa prejemnika dobil obvestilo o rezultatu ujemanja prejemnika plačila (VoP). Obvestilo VoP bo plačnik prejel pred potrditvijo (avtorizacijo) plačila. Plačnik bo prejel eno od naslednjih obvestil:
- naziv in IBAN se ne ujemata
- naziv in IBAN se delno ujemata
Če se podatki ne bodo ujemali, bo banka plačnika opozorila, da obstaja možnost napačnega nakazila, za kar banka ne prevzema odgovornosti. Odločitev, ali bo plačilo kljub temu izvedeno, bo prepuščena plačniku.
V primeru, da bo rezultat »naziv in IBAN se delno ujemata«, bo banka plačniku sporočila pravilni naziv prejemnika, ki ga plačnik lahko uporabi za izvedbo plačila.
Rezultat »preverjanje ni mogoče« pomeni, da banka prejemnika (še) ni vključena v shemo VOP (ki omogoča izvajanje te storitve) oz. v trenutku poizvedbe ni bila dosegljiva.
5. Za katera plačila se izvaja storitev VoP
Storitev VoP se izvaja za SEPA kreditna plačila v valuti EUR. Storitev VoP se ne izvaja za mednarodna plačila.
6. Ali se storitev VoP izvaja za vsa elektronska in papirna nakazila?
Storitev VoP se izvaja za vsa elektronska in mobilna plačila ter plačila, oddana na bančnem okencu.
7. Kako bo VoP vplival na poslovanje podjetij?
- Podjetja morajo opozoriti svoje plačnike, da morajo pri izvajanju plačil dosledno porabljati uradne nazive podjetij (objavljene v registrih).
- Podjetja morajo svoje uradne nazive vključevati tudi pri oblikovanju QR kode za izvajanje plačil.
- Neujemanje naziva prejemnika bo lahko povzročilo, da se plačnik (ko bo prejel takšno obvestilo) ne bo odločil za izvršitev plačila.
- Podjetja bodo v vlogi plačnika z uporabo storitve VOP imela večjo gotovost, da plačilo nakazujejo pravilnemu/želenemu prejemniku.
8. Ali se bo VoP izvajala samo za individualna plačila ali tudi za množična plačila (npr. nakazila plač itd.)?
VoP se bo vedno izvajala pri individualnih plačilih. Pri množičnih plačilih/paketnih plačilih pa bo podjetje-plačnik imelo možnost, da se odloči, ali želi izvedbo storitve VoP, ali ne.
9. Kaj morate kot podjetje v zvezi s storitvijo VOP storiti?
Primerjajte uradni naziv podjetja, ki je vpisan v registru podjetij, s tistim, ki ga uporabljate na:
Po potrebi uskladite naziv podjetja v vseh dokumentih in na vseh komunikacijskih kanalih.
Svoje stranke/poslovne partnerje obvestite – pozovite, da pri plačilih vašemu podjetju uporabljajo uradni naziv vašega podjetja.
10. Ali lahko uporabljamo na fakturah krajše nazive?
Funkcionalnost preverjanja imena prejemnika deluje na podlagi natančnega ujemanja uradnega imena, kot ga vodi register podjetij. Uporaba skrajšanih nazivov lahko privede do zavrnitve plačila, saj slovenske banke zaradi poenostavitve vnašanja podatkov v plačilni nalog na podlagi vnosa IBAN omogočamo predizpolnitev polja z nazivom prejemnik, in sicer zgolj iz uradnih registrov.
11. V primeru, da naziv ne bo naveden pravilno, kaj bo to pomenilo?
V primeru, da bo naziv podjetja pomanjkljiv (ne bo popoln), bo plačnik dobil obvestilo, da gre za delno ujemanje. Plačnik bo dobil tudi informacijo o popolnem/pravilnem nazivu podjetja.
12. Kaj naj storimo, če prejmemo opozorilo o neujemajočem/napačnem nazivu?
Če ste plačnik:
- preverite pri prejemniku plačila, kako se njegovo podjetje uradno imenuje,
- popravite vnos in ponovite transakcijo.
V primeru, da vas bodo plačniki obvestili, da pri storitvi VOP dobijo obvestilo o delnem ujemanju oz. neujemanju naziva glede na vaš IBAN:
- obvestite poslovne partnerje o točnem nazivu podjetja,
- preverite in po potrebi posodobite svoje podatke.
13. Ali ima banka v svojih registrih/evidencah enake podatke o podjetjih, kot so objavljeni v registru AJPES?
Banka ima v svojih registrih podatke/nazive podjetij, ki so jih ta predložila ob odprtju njihovih poslovnih računov. Te podatke banka posreduje tudi na AJPES za vključitev v register.
14. Ali je storitev VOP plačljiva?
Ne, storitev VoP je za uporabnike brezplačna.
15. Kje lahko dobimo dodatne informacije?
Več informacij lahko dobite na 01 477 2000 oz. pri svojem skrbniku ali na spletni strani Združenja bank Slovenije.