Paketi in računi
PAKETI
Gradnja hiše je eden največjih življenjskih projektov, njegov temelj pa ni le betonska plošča, temveč predvsem kakovosten in premišljen načrt. Pot od prve ideje do gradbenega dovoljenja in končne izvedbe je sestavljena iz več ključnih faz, ki zahtevajo tesno sodelovanje z arhitektom. Poglejmo si, kako poteka ta proces in na kaj morate biti pozorni.
Vsaka hiša se začne z idejo in sanjami. Preden sploh poiščete arhitekta, si vzemite čas in temeljito razmislite o svojih potrebah in željah.
Ključno je, da svoje želje čim bolje predstavite arhitektu. Bolj kot boste natančni in pripravljeni, lažje bo arhitekt vaše sanje prelil v konkreten načrt in boljši bo končni rezultat.
Praktični kalkulatorji, ki vam pomagajo oceniti stroške prenove in načrtovati naslednje korake.
Vir: CELOVITO d.o.o.
Pogosto se želje posameznih družinskih članov razlikujejo, včasih pa so v nasprotju z zmožnostmi parcele ali proračuna. Naredite družinski sestanek in uskladite prioritete. Kaj je nujno in čemu se lahko odpoveste oz. za katere dele projekta ste pripravljeni sprejeti kompromise? Že v tej fazi imejte v mislih okviren proračun, da bodo želje ostale v realnih okvirih.
Izbira najcenejšega ponudnika brez preverjanja kakovosti lahko vodi v slabo izdelano dokumentacijo, kar se kasneje maščuje pri gradnji z dodatnimi stroški in zamudami. Zato sestavite ožji izbor 2-3 birojev in se z njimi osebno sestanite.
Pomembna je tudi "kemija" med vami in arhitektom. Za oceno stroškov projektiranja lahko za informacijo uporabite spletni pripomoček Arhigram, ki ga sicer uporabljajo arhitekti za določitev časa potrebnega za pripravo kakovostne projektne dokumentacije.
Arhitekti se radi poslužujejo kratic, kot so IDZ, IDP, DGD. Sliši se zapleteno, a gre za logično zaporedje korakov, ki vašo idejo postopoma spreminjajo v konkreten projekt.
Mnenjedajalci so med drugim elektro, komunala, zavod za varstvo narave.
Spreminjanje ključnih odločitev (npr. lege hiše, velikosti prostorov) v kasnejših fazah podraži projektiranje in podaljša roke. Vzemite si dovolj časa za fazi IDZ in IDP. Prosite arhitekta za 3D-vizualizacije, da si boste lažje predstavljali umestitev hiše v prostor in notranjost hiše.
Večino odločitev poskusite sprejeti na tej točki, preden se projekt vloži za pridobitev gradbenega dovoljenja in s tem ‘zaklenejo’ njegove bistvene dimenzije. Manjše spremembe, ki ne vplivajo na zunanje dimenzije objekta in njegovo umestitev na parcelo boste sicer lahko usklajevali tudi še do same gradnje.
Izdelano DGD dokumentacijo vi ali vaš pooblaščenec najprej pošlje mnenjedajalcem za pridobitev mnenj. Prav tako na izdelano dokumentacijo pridobite soglasja sosedov, v kolikor le-ta potrebujete. Ko imate vsa potrebna pozitivna mnenja pridobljena, jo vložite še na upravno enoto za izdajo gradbenega dovoljenja.
Vir: CELOVITO d.o.o.
Na enem mestu vas čakajo nasveti, orodja in rešitve za gradnjo, prenovo ali nakup doma.
S pridobljenim gradbenim dovoljenjem (ali že vzporedno z zbiranjem mnenj) se začne priprava dokumentacije, po kateri bodo gradili izvajalci.
To je najpomembnejši del celotne projektne dokumentacije. V PZI so vsi detajli, materiali in rešitve narisani in opisani tako podrobno, da lahko izvajalci po teh načrtih kakovostno zgradijo hišo. Vsebuje načrte arhitekture, gradbenih konstrukcij (statika), elektroinštalacij, strojnih inštalacij, zunanje ureditve ter druge načrte in elaborate, ki so zahtevani s pravilnikom in potrebni za gradnjo.
Dober PZI je osnova za pripravo natančnega popisa del, s katerim boste lahko pridobili primerljive ponudbe izvajalcev.
Ponudniki montažnih hiš pogosto v ceno vključijo tudi izdelavo projektne dokumentacije (DGD in PZI). Ker je cena običajno bistveno nižja od tržne, je obseg dela arhitekta ponudnika pogosto minimalen in osredotočen na prilagoditev tipskega projekta.
Pogosta težava je pomanjkljiv PZI ali načrti, ki niso med seboj skladni (npr. arhitektura in strojne instalacije). To na gradbišču povzroči improvizacijo, napake, spore z izvajalci in skoraj vedno nepredvidene dodatne stroške.
Tudi po koncu gradnje delo s papirji še ni zaključeno. Za vselitev potrebujete uporabno dovoljenje.
Za pridobitev uporabnega dovoljenja pa med drugim potrebujete tudi Projekt izvedenih del (PID) in vpis stavbe v kataster, ki ga pripravi geodet in druge dokumente. Med gradnjo namreč skoraj vedno pride do manjših (ali večjih) sprememb in odstopanj od PZI načrtov. Vse te spremembe se morajo vrisati in dokumentirati v PID. Ta projekt je obvezna priloga k vlogi za pridobitev uporabnega dovoljenja.
S skrbnim načrtovanjem in izbiro pravega arhitekta bo pot do vaše sanjske hiše lažja, gradnja pa bo potekala bolj tekoča in z manj stresa. Srečno!
Članek pripravil: Jure Judež, u.d.i.a., CELOVITO d.o.o.
Članek je pripravljen v sodelovanju s partnerjem banke. Vsebina je informativne narave in ne izraža uradnega ali zavezujočega stališča banke.