4 dejavniki tveganj družinskih podjetij

Tveganja so stalna spremljevalka poslovanja podjetij vseh vrst in velikosti. Se pa družinska podjetja soočajo tudi z nekaterimi tveganji, ki na njihovo poslovanje vplivajo bolj kot na druge. Katera so to in kako se jih da obvladovati, odgovarjata Mitja Bertoncelj, strokovnjak v Kreditnih analizah pravnih in fizičnih oseb v NLB, in Martin Jezeršek, direktor družinskega podjetja Gostinstvo Jezeršek, na izobraževalno-poslovnih dogodkih, ki jih NLB organizira v vseh večjih regionalnih središčih Slovenije.


Ste vedeli, da je v najstarejšem podjetju družinskega formata, japonskem podjetju Takenaka, ki posluje od leta 1610, šele leta 2013 v upravo prvič stopil nekdo, ki ni izhajal iz širšega družinskega kroga? Družina ga uspešno upravlja že več kot 400 let.

Družinska podjetja poganjajo gospodarsko rast. V svetu v vseh panogah najdemo močna družinska podjetja, ki so rastla 50 in več let, kot so Ikea, Lego, C&A, Merck. Wallmart, največji trgovec na svetu danes zaposluje 2 milijona ljudi. To so podjetja, ki narekujejo tempo povsod po svetu. Gonilo rasti pa so tudi v Sloveniji.

Po drugi strani se družinska podjetja soočajo z nekaterimi dejavniki tveganja, ki nanje vplivajo bolj kot na druge. »Tveganj se sicer ne da preprečiti, lahko pa se nanje pripravite. Treba jih je predvidevati, se o njih pogovarjati. Ko pride do takih dogodkov, vas ne bodo ujeli nepripravljene,« poudarja Mitja Bertoncelj in izpostavlja štiri tveganja družinskega podjetništva, ki so jim družinska tveganja bolj izpostavljena, tako imenovane štiri D-je: smrt družbenikov (Death), invalidnost, poškodbe in bolezni (Disability), ločitev ali poroke družinskih članov (Divorce) ter odvisnost ali izguba interesa (Drug abuse, Disinterest).

Smrt družinskih članov, družbenikov

Pri družinskih podjetjih je meja med družinskim in poslovnim zelo zabrisana. Smrt družinskega člana ne prizadene le družine, ampak vpliva tudi na družinsko podjetje. Če partnerji ali otroci ne sodelujejo pri poslovanju podjetja, bo za njih velik izziv, ko bodo soočeni s smrtjo partnerja ali staršev, lastnikov podjetja.

Invalidnost, poškodbe in bolezni

»Naj ponazorim s primerom. Odličen krovec je bil dogovorjen, da bo pokril večji proizvodni objekt. Med opravljanjem rutinskih del se je nerodno sklonil in poškodba ga je za en mesec onesposobila za delo. Kaj lahko stori,« sprašuje Bertoncelj.

Če je podjetnik o tem razmišljal že prej in se na to pripravil, se bo lažje spoprijel s posledicami poškodbe. Zavarovanje, ki krije bolniške ali daljše odsotnosti, sicer ne bo nadomestilo izgubljenega prihodka, lahko pa zavarovalnina omogoči hitrejše okrevanje in denarna sredstva za družino v času nesposobnosti za delo.

Ločitev ali poroka družinskih člankov

V družinskih razmerjih so to pričakovane situacije. Čeprav si jih ne želimo vnaprej, so tudi ločitve vse pogostejše, vprašanje pa je, kaj ima večje posledice na družinsko podjetje, poroka ali ločitev. V resnici oboje. Bratovi ženi je včasih težje kot bratu povedati, da nečesa ne dela v skladu s pričakovanju podjetja.

Zato je treba predvideti, kakšne spremembe bosta oba dogodka prinesla v poslovanje podjetja. Določiti je treba pravila vključevanja partnerjev družinskih članov v družinska podjetja. Ali partnerje družinskih članov glede na tveganja ločitev sploh sprejeti v družinski posel oziroma pod kakšnimi pogoji lahko vstopijo v podjetje? O teh vprašanjih se morajo v družinskih podjetjih pogovarjati in dogovoriti pravila.

Izguba interesa in odvisnosti

»Ne gre samo za alkoholizem, ki je v Sloveniji razširjen problem, odvisnost je vsaka aktivnost, ki preprečuje normalen stik z okoljem. Če se ukvarjate samo s tem, se bo to poznalo v vašem življenju in tudi pri delu v podjetju,« pravi Bertoncelj.

Drug zelo pomemben dejavnik v družinskih podjetjih je izguba interesa, kar je psihološko nekaj popolnoma normalnega. Predvsem se pozna pri prehodih med drugo in tretjo generacijo družine. »Prva generacije se posla loti iz nuje, zaslužka ali prepričanja v podjetniško idejo. Druga generacija raste s podjetjem, vidi vzpone in padce ter čutijo odrekanja. Če posel uspe, želijo starši tretji generaciji omogočiti najboljše, posledično lahko otroci zgubijo stik z realnostjo posla,« pojasnjuje Bertoncelj.

Problem prehoda med generacijami je v družinskem podjetništvu tako pogost problem, da je našel pot v ljudske modrosti v več kulturah.

Oče kupuje, sin gradi, vnuk prodaja in njegov sin berači.
The father buys, the son builds, the grandchild sells, and his son begs. (Škotska)
Bogastvo nikoli ne preživi treh generacij
Wealth never survives three generations. (Kitajska)
Od natikačev do natikačev v treh generacijah.
Rice paddies to rice paddies in three generations. (Japonska) 

Družinska ustava

Kako to preprečiti? Kako idejo, vizijo, vrednote, ki so jih zasnovali ustanovitelji družinskega podjetja in jih gradili, prenesti na naslednje generacije? Ena od pravih poti je družinska ustava, ki jo je uspešno uporabilo družinsko podjetje Jezeršek. Ko so jo uvajali sami, so bili v Sloveniji pionirji, zdaj je takih podjetij in tudi zanimanja več.

Martin Jezeršek, direktor Gostinstva Jezeršek, kot gost poslovno izobraževalnih dogodkov NLB za stranke z veseljem deli svoje znanje in izkušnje, več o tem pa lahko preberete tudi v članku Družinska pravila igre (revija Poslovno, št. 7). Martin še poudarja, da je pomembnejši od same ustave proces, ki pripelje do nje. V njihovem primeru je trajalo deset let, da so v pogovorih uskladili interese in pravila, sama ustava je le formalizacija dogovorov. Omogoča, da se zgodba podjetja, razlogi obstoja, njegova vizija, kaj bi radi dosegli, skozi ustavo, družinska srečanja in dnevno življenje ponavljajo ter prenašajo na naslednje generacije.

Seveda vedno obstaja možnost, da otroci izberejo drugo pot. Tudi to je izziv, na katerega so v Gostinstvu Jezeršek pripravljeni. V družinsko ustavo so zapisali tudi izhodno strategijo, če bi se kdo od družbenikov odločil za izstop iz podjetja, vključno z vrstnim redom postopka. Družbenik, ki želi izstopiti, mora najprej ponuditi odkup deleža drugim družbenikom v proporcionalnem razmerju ali enemu družbeniku, če drugi ne bi želeli sodelovati v odkupu, potem lahko ponudi delež družinskim članom družbenikov. Zadnja možnost je prodaja deleža na trgu novim lastnikom zunaj družine. »Tudi to možnost je treba predvideti, ne smemo si zatiskati oči,« pravi Martin Jezeršek. Pri tem so v veliko pomoč banke. »Skupaj z vami in našimi strokovnjaki investicijskega bančništva poiščemo nove kupce ter vodimo in usmerjamo postopke prodaje deležev. Strokovnjaki NLB pa svetujemo tudi pri drugih izzivih družinskih podjetij,« dodaja Andrej Lasič, direktor Poslovanja s ključnimi komitenti v NLB.

Kako lahko banka pomaga premostiti tveganja družinskih podjetij

S problemom prenosa lastništva in vodenja na naslednje generacije se trenutno sooča veliko družinskih podjetij v Sloveniji. Večina je bila ustanovljena v devetdesetih letih, zdaj poslujejo 30 let in v poslovanje vstopa naslednja generacija.

»V NLB razumemo posebnosti poslovanja in pasti družinskih podjetij. Nimamo univerzalnega odgovora na vse pasti, vidimo pa razvoj dogodkov ter znamo svetovati in ponuditi pravo rešitev,« zaključuje Mitja Bertoncelj. 

Nasveti v vašem e-poštnem nabiralniku

Redno pripravljamo uporabne nasvete, s katerimi želimo deliti znanje o podjetniških financah, ki vam bodo v pomoč pri poslovnih odločitvah. Naročite se na naše e-novice in tekoče jih boste prejemali v e-poštni nabiralnik.

Želim prejemati novice

  

oktober, 2018

Za zavarovanje poslovanja lahko uporabite instrumente trgovinskega bančništva (trade finance) ali izvedene finančne instrumente za zavarovanje valutnega ali obrestnega tveganja.

Zavarovanje poslovanja

Na voljo smo vam 24 ur na dan, vse dni v letu!